Sinds het begin van het jaar heeft het Braziliaanse Agentschap voor de Bevordering van Export en Investeringen (ApexBrasil) zich actief ingezet om de reputatie van Braziliaanse noten op de internationale markt te verbeteren, met een strategische focus op het richten van minstens 50% van de sectorexport naar consumenten in markten zoals de Verenigde Staten en de Europese Unie. Momenteel gaat een aanzienlijk deel van de Braziliaanse notenexport, ongeveer 50%, naar Bolivia en Peru.
André Müller, de manager agribusiness van ApexBrasil, constateert een verschuiving in exportbestemmingen door de jaren heen: "In 1997 ging ongeveer 85% van de noten die Brazilië exporteerde naar de Verenigde Staten en Europa, maar vandaag de dag komt hun aandeel overeen met 30% van onze export, met 50% naar Bolivia en Peru." Hij legde verder uit dat de noten die naar Bolivia worden gestuurd voornamelijk bedoeld zijn voor doorvoerdoeleinden in plaats van lokale consumptie.
Brazilië staat op de vierde plaats als grootste exporteur van gedopte noten wereldwijd, na Duitsland, Peru en Bolivia. Echter, het leidt in de export van ongepelde noten, met een totaal van 8,5 duizend ton in 2022, wat meer is dan de 1,9 duizend ton van Bolivia. Gegevens van DataLiner benadrukken de leidende rol van Braziliaanse havens in de notenexport voor 2023.
Bron: datamarnews.com