"Supermarktacties oké, bodemprijzen nee"
Gezamenlijke promotie
Al jaren wordt er door diverse partijen om geroepen, maar pas na de Russische boycot werd het gerealiseerd: gezamenlijke promotie voor de sector. In Stichting Samen Sterk verenigen diverse partijen uit de AGF-keten zich om Hollands product te promoten bij detaillisten, cateraars, horeca en de consument. Ook de supermarkten zijn opgeroepen actie te voeren voor de Nederlandse komkommers en tomaten. En dat is gebeurd. Boni en Hoogvliet hebben zich officieel aangesloten bij de stichting, maar ook andere supermarkten richtten zich op groenten. Een stoplicht paprika's, een schaal trostomaten en een komkommer voor 2 euro bij de Albert Heijn, een kilo trostomaten voor 89 cent bij de Plus en goedkope appeltjes bij de Dirk. Maar uit de AGF-sector klinkt kritiek op de acties van de supermarkten. De focus op prijs, op veel voor weinig, viel volgens diverse media niet goed bij de LTO. "Vanuit het oogpunt van de teler kan er beter minder verkocht worden voor een redelijke prijs, dan heel veel voor niets, zoals dat nu gebeurt. De consument moet ook beseffen dat telers een redelijke prijs nodig hebben", citeerde de NOS Nico van Ruiten. "'Het is een goede zaak dat onze kwalitatief hoogwaardige producten vandaag extra aandacht krijgen. We vinden het echter ook belangrijk dat onze telers een eerlijke prijs voor hun product krijgen", aldus Albert Jan Maat in hetzelfde gesprek.
Is het dan nooit goed? Zo zit het niet, verduidelijkt Van Ruiten vanochtend. "We staan achter de actie, we staan achter Samen Sterk. Als Nederlandse consumenten meer groenten en fruit eten, is dat goed voor telers. Maar het is ook goed als telers de komende weken redelijke prijzen halen", verduidelijkt hij. "Onze inzet is om ondanks de importstop met producten redelijke prijzen te bereiken. Deze actie helpt het doel te dienen, omdat de vraag vergroot wordt. Daar staan we zeker achter."
AGF-consumptie
Op de steun voor het Nederlands product komt ook kritiek. Wat bijvoorbeeld als alle landen dit zouden doen? Voor een exportland als Nederland, zou dat funest zijn, vertelde Ruud Huirne (Rabobank) aan NRC. De ambities van de Stichting gaan dan ook verder dan alleen deze crisis en deze boycot. "In eerste instantie richten we ons op producten van Hollandse bodem, maar op langere termijn is het verhogen van de AGF-consumptie een algemeen streven", vertelt Wouter Staal, woordvoerder van de Stichting. Daarbij is het minder van belang uit welk land de producten komen. "Als de consumptie maar stijgt."
Het moment wordt nu gebruikt om consumenten te kunnen tonen waarop het Nederlands product zich kenmerkt. "We richten ons nu op het Nederlandse product. Daar heersen nog vooroordelen over. Nu kunnen ze zien wat de kwaliteit en de smaak is." Aan telers, retailers, horeca, cateraars en andere partners is bijvoorbeeld een digitaal actiepakket aangeboden, met posters, insteekkaarten en stickers. En de stichting merkt dat er gehoor aan gegeven wordt. "Het wordt goed opgepakt. Het sentiment is in ons voordeel. Er speelt veel in de sector en daar kunnen we op meeliften."
www.stichtingsamensterk.nl