Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kris Temmermans Colruyt Sint-Niklaas:

"Toen ik startte ging het om kilo's, nu zijn het tonnen"

Tholen – Lidl, Aldi, Delhaize, Carrefour, Colruyt, veel grote retailers hebben een of twee filialen in het Belgische Sint-Niklaas. Dit jaar zal er ook een Albert Heijn openen. De prijzen van de nieuwkomer zal Colruyt goed in de gaten gaan houden, vertelt Kris Temmermans, versverantwoordelijke. Colruyt is een prijsvolger en past de prijzen aan wanneer een andere supermarkt hetzelfde product tegen een lagere prijs aanbiedt. Voor groente en fruit is dat niet altijd makkelijk aangezien kwaliteit een bepalende factor is bij het bepalen van de prijs.


Kris Temmermans van Colruyt Nijverheidsstraat Sint Niklaas

Kwaliteit
Ook al biedt Colruyt de laagste prijs, op kwaliteit van groenten en fruit wil zij niet inboeten. Groente en fruit zijn zeer belangrijk voor de omzet.
Om zowel kwaliteit als de laagste prijs te bieden, heeft Colruyt voor een aantal producten twee kwaliteiten in de schappen. Zo ligt er, in de onderste schappen, de goedkoopste variant ananas (Itacu Fruit) voor ruim een euro goedkoper dan de betere kwaliteit ananas (Del Monte gold). Verderop liggen eetrijpe mango's en de drie keer duurdere boomgerijpte mango's.


Twee kwaliteiten ananas, bovenop de betere kwaliteit, onderop de tafel ligt tweede kwaliteit

Temperatuur
Voor veel supermarkten is de groente en fruit afdeling het visitekaartje van de winkel. Bij Colruyt gaat het om efficiëntie, aan look & feel wordt nauwelijks aandacht besteed. Wel hangen er beeldschermen die informatie geven, er draait een promotiefilmpje over biologische groenten afgewisseld met een filmpje over het bereiden van broccoli met witte bonen.
Opvallend is het grote aanbod van diepvriesgroenten. Die liggen in gesloten witte kisten, met de toelichting dat die het meest energiezuinig zijn, daarboven een folder van het product. Voor de verse groenten en fruit doorkruisen klanten de 'frigo', een gekoeld gangpad met verschillende schappen en tafels. Kris: "We kiezen ervoor om groenten en fruit te presenteren op een ideale temperatuur voor het product vanuit zorg voor kwaliteit en zodanig dat de klant het product thuis nog maximaal kan bewaren. In onze frigokamer kunnen we daartoe de temperatuur in verschillende zones apart instellen. De verse kant-en-klare mediterrane groenten liggen bijvoorbeeld bij een temperatuur van 2 graden. De temperatuur bij de nectarines en perziken is 10°C, bij die temperatuur rijpen de vruchten minder snel door en blijven langer vers."


Blauwe bessen lopen het hele jaar hard, er is een apart rayon voor gereserveerd

Volumes
Colruytpromotoren bepalen de indeling van de groente- en fruitafdeling. De middentafel is de eye-cather, daarop liggen de producten die voor de meeste omzet zullen zorgen. Binnenkort wordt deze aangepast, en zullen er schuine wanden geplaatst worden zodat er meer ruimte ontstaat.
Colruyt zet momenteel volop in op de zomer, de tafel ligt vol zomerfruit. Producten die tegenwoordig altijd goed lopen zijn de blauwe bessen. "Elke dag gaan er wel 300 bakjes de deur uit, we maken er een heel rayon voor vrij", vertelt Kris. Verder ziet hij dat de gemaksproducten een vlucht nemen. "We verkopen veel voorgesneden groenten, kant-en-klare salades en bereidingen. Uitgebreid koken is een hobby aan het worden"
Het voorraadbeheer is geautomatiseerd, wat is verkocht, wordt bijbesteld. Het assortiment is voor 95 procent bepaald vanuit het hoofdkantoor, maar eigen inbreng is zeker mogelijk. Eens per maand is er overleg tussen filiaalhouders en promotors waar ideeën worden uitgewisseld. Ook houdt Kris zelf goed in de gaten of het assortiment en de volumes aansluiten bij de behoeftes. "Nu is het ramadan en zie ik dat aubergines en selderij veel verkocht worden. Daarop pas ik de bestellingen aan."


Overzicht van de versmarkt

Passie
De Colruytvestiging in Sint-Niklaas draait goed. Groenten en fruit nemen een belangrijke plaats in in het marktaandeel en vertoont een stijgende lijn. "Dagelijks komt er een camion met nieuwe voorraad. Toen ik hier startte, ging het om kilo's. Nu zijn het tonnen", vertelt Kris. Hij is zeer gepassioneerd over de winkel en het familiebedrijf Colruyt als geheel waar hij uren over kan vertellen. Als versverantwoordelijke staat hij tussen zijn team en werkt even hard mee. Hij vindt het belangrijk dat het personeel vriendelijk en aanspreekbaar is. "Klanten moeten zich hier thuis voelen", zegt hij. "Mede daardoor hebben we een vaste klantenkring opgebouwd."


Entree van de versmarkt


Buitenzijde Colruyt Nijverheidsstraat Sint Niklaas


Gemaksproducten zoals deze bekers met snackgroenten lopen goed


Twee kwaliteiten ananas



Ananaspresentatie

Voor meer informatie

Colruyt Sint-Niklaas
Hanne Poppe
Nijverheidsstraat 54
T: 32 3 776 09 61
www.colruyt.be
hanne.poppe@colruytgroup.com