Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeronimo Poggio, Fyffes:

“Data is belangrijk, want we willen weten hoe product aankomt”

Tholen – De tijd dat een container bananen in Ecuador gesloten werd en de Europese importeur pas bij opening zag hoe de bananen de reis hadden doorstaan is al lang verleden tijd. Data speelt een belangrijke rol hierin. Fyffes gebruikte op de eigen conventionele schepen al deze datastroom, sinds het bedrijf het transport heeft ondergebracht bij Maersk Line krijgt het de data via de Deense rederij.

Vorige week presenteerde Maersk een platform waarop de data van de containers beschikbaar is voor klanten. Jeronimo Poggio, shipping director bij Fyffes, vertelt over de testfase waarin met het Remote Container Management (RCM) gewerkt werd. "We zijn er nu een jaar mee bezig dat we de informatie op deze basis krijgen," vertelt Jeronimo. "De achtergrond daarbij is dat we met onze eigen schepen die informatie hadden over hoe de temperaturen waren tijdens het transport."

"Die data is belangrijk omdat we willen weten hoe het product hier aankomt," vervolgt hij. "Daardoor hebben we geen verrassingen op het moment dat we de container openen." Met die kennis weet Fyffes dat de bananen niet rijp aankomen. "Zodat wat we zeker weten dat wat we aan onze klanten leveren goed is." Voor Maersk is het een voordeel dat een defect in de apparatuur eerder opgemerkt wordt. Als de temperatuur afwijkt, wordt een alarmsignaal naar de klant en rederij gestuurd.

Snel ingrijpen
"We krijgen alle data live binnen," vertelt Jeronimo. Alle containers met lading voor Fyffes leveren dagelijks informatie aan over bijvoorbeeld temperatuur. Dat levert een grote hoeveelheid data op, maar voor het bedrijf is dat niet nieuw. "We hebben veel data iedere dag, maar die hadden we vroeger ook met onze schepen. Toen had je het over ruimen en op de conventionele schepen die we vroeger hadden stonden ook 180 reefer containers."

Tijdens de testfase was de data nog niet beschikbaar via de dashboard zoals Maersk die presenteerde. "Ze zijn eerst begonnen om te onderzoeken of de data werkt die ze verzamelden," legt Jeronimo uit. "Voor ons is het belangrijkste: is de lading die aankomt goed? Daarvoor gebruiken we de data." Sinds de importeur de data krijgt, heeft dat al veel opgeleverd. Een kapotte container wordt op tijd gesignaleerd en kan gerepareerd worden, of Fyffes weet dat een deel van de lading verloren zal gaan door de kapotte koeling. Ook weet de importeur hoe lang de reefer uit geweest is voordat de container gerepareerd werd. "Dan weet je dat je die partij als eerste moet verkopen. Een kapotte container betekent helemaal niet dat de lading verloren is, maar door het product snel te verkopen kun je voorkomen dat het een claim wordt."

Meer informatie:
Fyffes
Jeronimo Poggio
Marconistraat 19
Rotterdam, 3029 AE
Netherlands
Tel: +31 10 244 5300
Fax: +31 10 244 5302
bananasnl@fyffes.com
www.fyffes.com