Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Datakwaliteit is een must-have in e-commerce"

"Data en datamanagement staan niet altijd bovenaan de agenda van bedrijven. Ik voorzie wel dat dit gaat veranderen, zeker nu ook consumentgerichte data een grotere rol gaan spelen, vooral in e-commerce. Dan is datakwaliteit een must-have."

Murk Boerstra, adjunct-directeur van de FNLI, zette gelijk de toon tijdens een sessie op het VMT Food Future event op 5 april over datakwaliteit. Productgerelateerde data die worden uitgewisseld via GS1 Data Source waren aanvankelijk vooral gericht op het stroomlijnen van de logistieke keten. Gingen hier zaken niet goed, dan leidde dit tot verstoringen in de keten. "Erg vervelend", aldus Boerstra, "maar de consument merkte hier vaak niets of nauwelijks iets van. Dat is echter andere koek bij etiketinformatie. Dit gaat onder meer over voedingskundige data waarop consumenten hun aankoopbeslissing baseren. Dat moet kloppen, zeker als deze producten via het internet worden verkocht."

Data voor steeds meer partijen 
Volgens Boerstra wordt datakwaliteit, zowel in de fysieke als de digitale wereld, steeds urgenter nu steeds meer partijen, van (markt)onderzoekers tot app-ontwikkelaars, gebruik willen maken van de GS1 datapool. Seppa Jongsma, manager GS1 Data Link, ging hier dieper op in. Sinds 1 januari 2018 stelt GS1 Nederland etiketdata uit GS1 Data Source ter beschikking aan derden. "Er maken nu vier publieke en private organisaties gebruik van: het RIVM, het Voedingscentrum en de app-ontwikkelaars Questionmark en FoodSciffer. Het gaat voornamelijk om informatie over de voedingswaarde, zoals ingrediënten, calorische waardes, herkomst (biologisch etc.). Zo kan bijvoorbeeld het Voedingscentrum de data gebruiken om levensmiddelen in haar app te taggen als deze in de Schijf van Vijf passen. Om dit te doen, moet de informatie wel kloppen, anders staat de geloofwaardigheid van de app én de afzender ter discussie."

GS1 Cloud: grootste productdatabase ter wereld
Centralisatie speelt een belangrijke rol om de kwaliteit van en toegankelijkheid tot productdata te bevorderen, aldus Jongsma. "De GS1 Cloud gaat hier een instrumentele rol in spelen. De databank is vanaf juli dit jaar operationeel en zal op termijn de grootste productdatabase van de wereld worden met meer dan een miljard producten."

GS1 Cloud krijgt in eerste instantie drie toepassingsgebieden; verificatie van het unieke nummer (GTIN), productvalidatie op basis van de ingevoerde informatie en een zoekfunctie naar producten. "Zeker de laatste functionaliteit is interessant. Retailers en marktplaatsen kunnen op basis van zoekcriteria met een druk op de knop nieuwe producten en leveranciers identificeren. In gefragmenteerde markten, zoals in wijn, biedt dit ongekende mogelijkheden."

Samenwerken aan datakwaliteit
Sandra Vissers, Trade en Category Manager bij de Smaakspecialist, liet zien dat datakwaliteit de nodige uitdagingen stelt voor een midden- en kleinbedrijf. "We ontwikkelen, produceren en distribueren biologische producten en producten die gericht zijn op gezondheid en duurzaamheid. Deze producten willen we vervolgens zo toegankelijk mogelijk maken door een aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding."

De Smaakspecialist krijgt op jaarbasis de nodige mutaties te verwerken: nieuwe producten, andere formaten, nieuwe recepturen, verpakkingen en ga zo maar door. "Binnen onze organisatie hebben we een fte vrijgesteld om onze productdata op orde te houden. Zij werkt daarbij nauw samen met alle afdelingen binnen ons bedrijf. Datakwaliteit is zo geborgd in al onze processen."

Constante focus 
Door de focus op datakwaliteit heeft de Smaakspecialist om hulp gevraagd bij GS1 Nederland. Deze heeft het zogenaamde DatakwaliTijd OpMaat-programma ontwikkeld voor leveranciers om versneld tot 100 procent datakwaliteit te komen. Belangrijke learnings daaruit zijn o.a. dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van (wijzigingen in) GS1 standaarden, een gelijke interpretatie van informatie en inzicht en het verbeteren van interne processen.

Vissers: "Naast dat we de kwaliteit van onze data nu op orde hebben, is een groot voordeel dat we hiermee in een korte periode van de 100 procent categorie (alle nieuwe/ gewijzigde producten controleren, red.) naar de 10 procent categorie zijn gekomen (10 procent van de nieuwe/gewijzigde producten wordt gecontroleerd, red). Maar mutaties en nieuwe producten vergen constante focus op datakwaliteit. We zullen dus alert moeten blijven."

Voor meer informatie:
GS1 Nederland
Amsterdamseweg 206
1182 HL Amstelveen
+31(0)20 5113 820

Publicatiedatum: