Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
IO-Dynamics en Green Logistics Enabler:

"Het is het juiste moment om te starten met een elektrisch wagenpark"

Lange tijd werden elektrische voertuigen gezien als een oplossing voor korte afstanden, maar de afgelopen tien jaar is er grote technologische vooruitgang geboekt. De twee bedrijven IO-Dynamics en Green Logistics Enabler nodigden geïnteresseerde deelnemers uit de sector uit voor de start van hun driedelige webinarserie "E-mobiliteit voor transportlogistiek" die eind april plaatsvond. De sprekers waren Johann Olsen, medeoprichter en Managing Director van IO-Dynamics, en Bruno Lukas, oprichter en eigenaar van Green Logistics Enabler en DEKRA-gecertificeerd Consultant voor elektromobiliteit en alternatieve aandrijvingen. In dit eerste webinar vertelden de twee experts op het gebied van e-mobiliteit eerst over de weg naar een emissiearm en efficiënt e-wagenpark.

"Het wordt nu pas echt serieus in de transport- en logistieke sector. Veel technologische sprongen die we bij personenauto's hebben gezien, worden nu ook in de transportlogistiek gemaakt", startte Johann Olsen de presentatie. "Het onderwerp transportlogistiek, met name vrachtwagens, is een grote uitdaging als het gaat om energieverbruik. We hebben een grotere laadcapaciteit, in sommige gevallen ook langere afstanden, wat betekent dat we momenteel kijken naar welke trajectlengtes er zijn. Waar kan ik beginnen met elektromobiliteit? Wanneer verdient een e-truck zichzelf terug? Op dit moment zijn de aanschafkosten nog hoog, maar we verwachten dat de Total Cost of Ownership (TCO) de komende jaren zeer snel zullen verbeteren. Dit komt door de technologie en de recente vooruitgang. Het is het juiste moment om aan de slag te gaan."

Mobiliteitstransitie in de logistiek
Maar hoe zit het met de mobiliteitsomslag in de logistiek? Volgens Bruno Lukas zijn de relevante drijfveren voor groene logistiek de verladers die druk uitoefenen, een verandering in het aanbod van de voertuigbranche, deels als gevolg van EU-wetgeving en lokale politiek. Er is ook een herbezinning onder consumenten, die nu bijvoorbeeld invloed heeft op de boodschappen in de supermarkt, maar ook op politieke doelen en wetgeving.

Volgens een onderzoek van de International Council on Clean Transportation "zullen vrachtwagens die op accu's rijden tegen 2030 naar verwachting de meest kosteneffectieve manier zijn om de meeste vrachtwagenklassen CO2-vrij te krijgen", benadrukte Lukas, verwijzend naar de volledige kostenberekening. "BEV's (batterij-elektrische voertuigen) zullen naar verwachting ook het gunstigst zijn in regionaal en stedelijk goederenvervoer." E-mobiliteit is ook geen overbruggingstechnologie, benadrukte Olsen. Dit blijkt uit een aanzienlijke stijging van de kentekenregistratiecijfers. Technologische vooruitgang, infrastructuur, duurzaamheid en economische aspecten zouden hier allemaal een rol in spelen.

Eerste stappen in de transformatie
Wat kunnen wagenparkbeheerders doen als ze willen overstappen op e-mobiliteit? De eerste stap is kijken naar het logistieke proces, zegt Lukas. Belangrijke aspecten zijn mobiliteits- en locatieanalyses, beschikbare middelen en het beschikbare budget. De voertuigkeuze moet passen bij het logistieke proces. Het maximale laadvermogen, het vereiste laadruimtevolume, het totale gewicht, de actieradius en laadopties en de ruimte op het chassis spelen allemaal een rol. Een mobiliteits- en locatieanalyse en de vaststelling van meetbare doelstellingen voor CO2-reductie, op basis waarvan een stappenplan voor de implementatie kan worden ontwikkeld, zijn van cruciaal belang.

"Aanschaf- en bedrijfskosten zijn twee van de belangrijkste onderdelen van de TCO. Wat de aanschafkosten betreft, is een elektrisch bedrijfsvoertuig momenteel tussen de 2,0 en 2,5 keer duurder dan zijn dieseltegenhanger." Aan de bedrijfskostenkant is er echter potentieel voor besparingen door bijvoorbeeld vrijstelling van CO2-tol of een betere energie-efficiëntie van de elektrische aandrijving.

Oplaadinfrastructuur vereist slim energiebeheer
Een belangrijk punt voor het e-voertuigenpark is de ontwikkeling van de oplaadinfrastructuur. "Afhankelijk van de individuele vereisten moet men overwegen welke routes gereden worden? Waar kan er tussendoor worden opgeladen?", aldus Olsen. Er zijn vier verschillende laadsnelheden: van langzaam laden (maakt 20 km/u mogelijk) tot snel laden en ultrasnel laden tot megawatt laden (~833 km). De laadinfrastructuur vereist slim energiebeheer en de omstandigheden op de locatie (op te laden energie per dag, parkeertijd, belastingsprofiel door koel- of sorteersystemen, enz.) moeten worden gecontroleerd.

Ondanks de hoge aanschafkosten, zegt Lukas dat er verschillende financiële voordelen zijn die gebruikt kunnen worden om de kosten te verlagen, zoals leasing, langetermijnhuur, pay-per-use, opladen in een depot, tanken met zelf opgewekte elektriciteit, contracten met elektriciteitsleveranciers, deelmodellen en slim energiebeheer - een kerncompetentie van IO-Dynamics. De algemene regel is: "Hoe langer het voertuig in gebruik is, hoe gunstiger de voorwaarden". Er zijn ook directe en indirecte voordelen, zoals lokale subsidies, broeikasgasquota en besparingen op CO2-tol.

Meer planningszekerheid
Om aan de slag te gaan, raden de twee experts aan om vooruit te plannen, op tijd subsidies te krijgen, op te laden met zelf opgewekte elektriciteit en niet te lang te wachten, "want we verwachten de komende jaren een dynamiek op dit gebied", benadrukte Olsen. Het is ook belangrijk om goed advies te krijgen, bijvoorbeeld van Green Logistics Enabler of IO-Dynamics.

Lukas sloot af met een oproep aan politici: "Het belangrijkste is dat politici de economie en logistiek in het bijzonder planningszekerheid moeten geven, en dat is precies wat er op dit moment niet gebeurt. Vorig jaar december waren velen de weg ingeslagen en werden vervolgens nogal verrast toen bekend werd dat het KSNI-subsidieprogramma niet zou worden voortgezet. Als dergelijke financieringsprogramma's in de toekomst worden gelanceerd, zouden ze eigenlijk voor de duur van het programma gegarandeerd moeten worden. Logistieke bedrijven plannen niet tot de volgende verkiezingen, maar voor zes, acht of tien jaar. We hebben planningszekerheid nodig voor de lastenverlichting aan de ene kant en lastenverlichting voor CO2-arme aandrijvingen aan de andere kant."

Klik hier om de opname van het webinar te bekijken.

Hier kunt u zich inschrijven voor de volgende webinars over e-mobiliteit.

Voor meer informatie:
IO-Dynamics GmbH
Johann Olsen
Lise-Meitner-Str. 2
24941 Flensburg, Duitsland
Tel: +49 461 402 142 0
[email protected]
www.iodynamics.de

Green Logistics Enabler Bedrijfsadvies
Bruno Lukas
Ziekowstr. 137
13509 Berlijn, Duitsland
Tel: +49 30 43572 503
[email protected]
www.gle-berlin.de

Foto index: Dreamstime