Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Op software gebaseerd beheersysteem houdt energiekosten onder controle"

De nieuwe 'connect:charger' module als onderdeel van het fleetmanagement systeem van Linde Material Handling (MH) geeft inzicht in de laadprocessen van elektrisch intern transport. "Daarnaast verlaagt het de elektriciteitskosten, terwijl de beschikbaarheid van de trucks wordt gewaarborgd door prioritering, gedefinieerde laadtijden en vermogenslimieten. De eenvoudig te installeren software- en hardware oplossing is geschikt voor gebruik in alle bedrijfstakken én bewijst zijn waarde zowel bij grote als bij kleine truckvloten", zo meldt het bedrijf.

"Piekbelasting in energie is een van de belangrijkste oorzaken van torenhoge kosten bij het gebruik van elektrisch intern transport", zegt Stefan Roth, Product Manager Energy Systems bij Linde Material Handling. Vooral chauffeurs van vorkheftrucks en magazijntrucks die van Li-ion batterij zijn voorzien, hebben hiermee te maken. Juist omdat één van de voordelen van deze batterijen is, dat je ze gedurende de dag regelmatig kan opladen om hun inzetduur te verlengen. Als echter te veel chauffeurs hun elektrische truck tegelijkertijd op de laders aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de pauze of aan het einde van een shift, neemt de stroomvraag snel toe. In het geval van lithium-ion batterijen wordt dit nog versterkt door het feit dat snelladen gepaard gaat met een aanzienlijk hogere stroomvraag dan bij de loodzuur variant.

"Naarmate het aantal gebruikers toeneemt, neemt ook het risico toe dat er pieken in het stroomverbruik ontstaan," wijst Stefan Roth erop. "Deze kortstondige pieken kunnen leiden tot kostenstijgingen als het stroomtarief gekoppeld is aan bepaalde grenswaarden," voegt hij eraan toe. Maar zelfs als er geen grenswaarden in het spel zijn, kan het bij grotere vloten moeilijk zijn om te beslissen wanneer welke truck moet worden geladen om zijn  beschikbaarheid te garanderen, of om het laden te verplaatsen naar tijdstippen wanneer de tarieven voor elektriciteit goedkoper zijn. "Al deze punten kunnen snel en eenvoudig worden ondervangen bij gebruik van ons digitale laadmanagementsysteem, connect:charger," legt Stefan Roth uit.

Intelligent laden
Als oplossing verbindt het nieuwe Linde-systeem tot 50 laders in een netwerk door middel van een centrale hardware-unit, die automatisch de stroomvraag regelt volgens vooraf gedefinieerde richtlijnen. Bovendien kunnen heftruckchauffeurs en vlootbeheerders via een dashboard alle relevante informatie opvragen. Ze kunnen bijvoorbeeld zien wanneer een bepaalde truck weer klaar is voor gebruik of hoeveel energie de afzonderlijke laders in de loop van de dag hebben verbruikt. Via het dashboard kunnen ook in een paar klikken instellingen worden gemaakt om het laadgedrag aan te passen aan de bedrijfsbehoeften. "Vaste laadtijden of maximale vermogensniveaus kunnen worden gedefinieerd. Het is ook mogelijk voor vlootbeheerders om individuele laders voorrang te verlenen boven andere, bijvoorbeeld wanneer de laadstatus van een truck onder de 50 procent komt," legt productexpert Roth uit. Het intelligente laadmanagementalgoritme coördineert de verschillende specificaties en wijst de juiste capaciteiten toe aan de laders.

Er zijn twee opties voor de gegevensoverdracht van de laders naar de besturingseenheid. In eerste instantie zal bij de marktintroductie de bedrade oplossing beschikbaar zijn (voor maximaal 50 laders). Binnenkort wordt echter ook een draadloze versie aangeboden. Verder zijn er plannen om aanvullende softwarefuncties te integreren, variërend van dynamisch laadbeheer en een cloud-based toepassing tot de integratie van de laadmanagementsysteem in een integrale energiebeheeroplossing. De Linde connect:charger module is, net als Linde connect:desk en Linde connect:cloud, verkrijgbaar via Motrac en kan ook achteraf worden ingebouwd, mits de Linde laders voorzien zijn van een geïntegreerde interface (vanaf bouwjaar 2018).

Voor meer informatie:
Motrac Intern Transport
Rondebeltweg 51
1392 BP Almere
+31 (0)88 7377 772
[email protected]    
www.motrac.nl      

Publicatiedatum: