Van 23 tot 25 april organiseerde de Canadian Produce Marketing Association (CPMA) hun jaarlijkse conventie en vakbeurs. Voor het eerst sinds 2018 vond het evenement plaats in Vancouver. Meer dan 300 bedrijven exposeerden en het was CPMA's grootste Vancouver-evenement tot nu toe. "Het is een uitstekende beurs voor ons geweest," zei Dan Davis van Washington Fruit Growers. "Het verkeer was uitstekend en vooral op de eerste dag hadden we veel interactie met de Canadese klanten", voegde hij eraan toe. Veel exposanten vertelden dat Canada een belangrijk deel van de totale afzet voor zijn rekening neemt en dat het belangrijk is om Canadese klanten persoonlijk te ontmoeten.
De beurs werd gehouden tijdens de middagen van 24 en 25 april. De eerste middag was erg druk, omdat dit meestal de dag is waarop kopers over de vloer komen. De tweede dag was minder druk, maar de exposanten waren erg tevreden met de contacten die ze hebben gelegd. "Het is geweldig om hier te zijn. Er zijn zoveel bedrijven op één plek. We komen altijd weer terug met nieuwe contacten en ideën en nieuwe manieren om te kijken naar wat we kunnen ondernemen," zei Jenn Pfenning van Pfenning's Organic Vegetables.
Klik hier voor de fotoreportage
Veel West Coast exposanten
Slechts één op de drie CPMA beurzen wordt gehouden in Vancouver en aangezien dit de eerste keer in zes jaar was dat het evenement terugkeerde naar dit deel van Canada, zag de beurs een groot aandeel West Coast exposanten. Verschillende exposanten uit Brits Columbia grepen het evenement in Vancouver aan om zowel rondleidingen op het terrein als bedrijfsrondleidingen te organiseren om klanten hun activiteiten te laten zien. Canadawide, al lange tijd CPMA exposant aan de oostkust, nam dit jaar deel aan de westkust. "Het was de eerste keer dat we in Vancouver exposeerden en we zijn blij dat we dat gedaan hebben," zei George Pitsikoulis, de president van het bedrijf en voorzitter van de raad van bestuur van CPMA. "We hadden het gevoel dat het een geweldige ontmoetingsplaats zou zijn met onze nationale accounts en met onze leverancierspartners. We werden niet teleurgesteld, want de beurs werd zeer goed bezocht."
Van de ruim 300 exposanten waren er 168 vertegenwoordigd door Canada en 147 uit andere landen. De grote meerderheid van de internationale exposanten kwam uit de Verenigde Staten. Daarnaast had Mexico zijn Mexicaanse paviljoen en een paar andere landen hadden een of twee exposanten op de beurs. Voorbeelden hiervan waren Chili, Ecuador, Griekenland, Nederland, Spanje en Turkije.
Vanaf linksboven met de klok mee: Tramper Technology, Jasa Packaging Solutions, Nature Fresh Farms en NNZ
Trends
In totaal waren er 60 producten te zien in de New Product Showcase. Duurzame verpakking blijft een van de belangrijkste trends, met papieren verpakkingen die steeds vaker hun weg vinden vanuit Europa. Mucci Farms won de Packaging Innovation Award met hun nieuwe papieren/bamboe gaaszak, terwijl Windset Farms de prijs voor Beste Biologische Product won met hun Eco Paper. Er werden verschillende nieuwe kasproducten geïntroduceerd, waaronder trostomaten, aardbeien en paprika's (zonder zaadjes). Handige producten zoals vers gesneden sla en snackverpakkingen blijven ook terrein winnen. De prijs voor het beste snackproduct ging naar Taylor Farms voor hun snackpakketten en EarthFresh won de prijs voor het beste nieuwe product met hun gestoomde groenten. Beide producten zijn gericht op de klant die gezond wil eten.
De vier winnende producten van de New Product Showcase.
Klik hier om de fotoreportage van de beurs te bekijken.
Volgend jaar wordt een speciaal jaar omdat CPMA dan haar 100ste verjaardag viert. De 2025 Convention and Trade Show zal plaatsvinden van 8 tot 10 april 2025 in Montreal, Quebec.