Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Moeilijk seizoen voor Turkse citroenen

"We zijn onze concurrentiepositie op de Amerikaanse, Canadese en Oosterse markten kwijtgeraakt"

De Turkse teelt van citroenen is gedaald ten opzichte van het vorige seizoen. "Helaas is de Turkse citroenteelt door klimaatveranderingen en andere oorzaken met ongeveer 25 tot 27 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Een andere reden voor de verminderde teelt is het feit dat de vraag naar Turkse citroenen dat jaar lager was, terwijl er ook een effect was van het niet oogsten van de citroenbomen gedurende een zeer lange tijd," zegt Mustafa Arslan, eigenaar van de Turkse AGF-exporteur MDA Agricultural Products.

Na een verwoestende tijd wat betreft de vraag, denkt Arslan dat er betere tijden aanbreken voor de citroenexporteurs. "Hoewel er momenteel niet veel vraag is naar citroenen uit de Balkan, Centraal-Europa en West-Europa, lijkt het erop dat de ergste tijden achter ons liggen. De exportperiode van citroenen van het ras Mayer zal ongeveer 40-45 dagen duren, tot 10 januari. De exporteurs en telers zullen niet de voorkeur geven aan ons ras Lamas voor de export, omdat de prijzen voor deze citroenen laag zijn. In plaats daarvan kunnen ze ervoor kiezen om deze citroenen op te slaan, omdat de variëteit geschikt is voor langdurige opslag, vooral bij koud weer. Het grootste probleem bij een dalende teelt zijn de prijsverschillen tussen exporteurs die kwaliteitsverpakkingen leveren en exporteurs die dat niet doen. Helaas zien de leveranciers die hieronder lijden hun winstmarge dalen. Toch zijn de Europese landen de belangrijkste kopers van Turkse citroenen, waaronder Oekraïne, maar ook Rusland."

Volgens Arslan zullen er zeker problemen optreden bij de Turkse citroenen en dan vooral op de schil. "De droge zomerperiode en de daaropvolgende instabiele weersomstandigheden tijdens de bloeiperiode hebben de opbrengst en de productkwaliteit verminderd. Er zijn geen effectieve middelen om ziekten te bestrijden, waardoor de schil van de citroenen smetplekken vertoont. De productie van gewasbeschermingsmiddelen en chemicaliën vindt plaats binnen het kader van MRL-limieten die verenigbaar zijn met de EU, maar helaas vinden we dat de Europese markt huidvlekken met meer gevoeligheid en begrip moet benaderen als het gaat om schone en gezonde producten."

De situatie is zo nijpend dat Arslan van mening is dat de Turkse citroenen op dit moment niet kunnen concurreren op de markt. "Egypte, dat groeit en zijn kwaliteit verbetert, is de sterkste concurrent van Turkije. Terwijl zij in Spanje klaagden over onze citroenprijzen, moesten wij mandarijnen verkopen tegen hogere prijzen dan zij. Als Turkije concurreren we momenteel met niemand. We worstelen met de kostenstijgingen als gevolg van de hoge inflatie. We moeten onze teelt oogsten en uiteindelijk exporteren. Daarom hebben we nieuwe markten nodig voor Turkse citroen. We zijn onze concurrentiepositie kwijtgeraakt door de stijgende vracht- en arbeidskosten op de Amerikaanse, Canadese en Oosterse markten. Maar we denken dat we in de toekomst weer een sterke positie zullen innemen. We zullen ons best doen onder de huidige sociaaleconomische omstandigheden."

Arslan heeft wel het gevoel dat er betere tijden aankomen: "We hebben een zeer moeilijke periode achter ons gelaten, met de maanden oktober en november. Ik denk dat de vraag naar citrus zal toenemen, althans gedeeltelijk, met het koude weer in de volgende periode. We zullen niet de neiging hebben om het aanbod te verhogen als de vraag toeneemt. Het citroenseizoen begint net met de Lamas-variëteit. Ik denk dat de prijzen voor goede citroenen van goede kwaliteit zich zullen stabiliseren na het nieuwe jaar, wanneer andere variëteiten beschikbaar komen."

Voor meer informatie:
Mustafa Arslan
MDA Agricultural Products
Mobiel: +90 541 348 39 09
[email protected]
www.mda-agro.com

Publicatiedatum: