Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Ocampo, TripleF Fruit-Franky’s Choice:

“Door afnemend aanbod en komende feestdagen lijkt het tij te keren op de meloenenmarkt”

Tholen – Volgens Frank Ocampo van TripleF Fruit verloopt het meloenenseizoen tot op heden succesvol, hoewel er enkele uitdagingen zijn geweest bij bepaalde variëteiten. "Vanaf de start tot vandaag hebben de Cantaloupe Harper (American type) en de Italian Cantaloupe (Charentais-type) uitstekend gepresteerd. Dit succes is mede te danken aan een zeer selecte groep telers die deze soorten hebben geteeld, wat resulteerde in een gecontroleerde productie van hoge kwaliteit."

"Daarnaast zorgden uitdagende weersomstandigheden en problemen in de zaadaanvoer – vooral bij de Charentais – voor een beperkte beschikbaarheid. Dit heeft veel klanten ertoe gebracht over te stappen op de Harper-variëteit, die daardoor een sterke toename in vraag kende en tegelijkertijd schaarser werd", vertelt de importeur.

"Met Brazilië, dat zijn piek voorbij is, wordt verwacht dat de tekorten de komende maanden zullen toenemen. Telers die proberen door te gaan tijdens het regenseizoen stuiten vaak op grote uitdagingen, waardoor de meesten na week 4 stoppen. Honduras komt traditiegetrouw begin januari op de markt met alleen maar meloenen, maar de storm Sara heeft daar ook de productieplanning en deels van de teelt verstoord. Costa Rica zal een bescheiden bijdrage leveren, met uitzondering van gele meloenen, Piel de Sapo en watermeloenen, die traditioneel in grotere hoeveelheden worden geteeld", aldus Frank.

"Ook Panama zal later verschijnen met hoofdzakelijk watermeloenen en wat gele meloenen, net op tijd voor het voorjaar, als de weersomstandigheden in Noord-Europa meewerken en Spanje/Almeria wat later start zal dit wel goed vallen. Brazilië moet niet onderschat worden en is ieder jaar weer een stapje verder met het doortrekken in het seizoen. Het zijn ook hier slechts een aantal telers die in alle of een aantal variëteiten door kunnen gaan en ook kwalitatief goede meloenen en watermeloenen kunnen telen, ook in de regenperiodes."

Prijsdynamiek en marktuitdagingen
"Galia-meloenen hebben, zoals traditiegetrouw in november, een zware dip ervaren, met dumpprijzen als gevolg. Dit patroon zien we al een aantal jaren: een sterke start met hoge prijzen in de eerste maanden, gevolgd door een scherpe prijsval in november. Gelukkig zien we nu tekenen van herstel, dankzij een afnemend aanbod en de naderende kerstverkoop die de markt een broodnodige impuls zal geven."

"De prijs van gele meloenen lag de afgelopen twee maanden onder de kostprijs, mede door de grootschalige productie in Brazilië. Het gemak van de teelt leidde tot overaanbod, wat de markt zwaar onder druk zette. Alle telers van klein tot groot produceren deze soorten waarmee ze vaak de gok nemen voor de verkoop op de binnenlandse markt of de exportmarkt. Nu lijkt het tij echter te keren, mede door een betere vraag, lagere aanvoer en de feestdagen die voor de deur staan", aldus de importeur.

"Piel de Sapo en Dino-meloenen blijven niches, althans voor Noord-Europa, die nauw verbonden zijn met de prestaties van gele meloenen. Dit jaar kende Piel de Sapo een moeilijke start, met een overvloed aan kleinere maten (5/6/7/8) in 10kg verpakkingen uit Brazilië. De vraag stabiliseert echter en de aanvoer verloopt nu rustiger, met betere prijsvorming als gevolg."

"Bij watermeloenen blijft de markt – met uitzondering van de mini-variëteiten – momenteel onder druk staan. Ondanks een relatief lege markt en een goede start net als de Galia en nu met vertragingen in scheepsleveringen, liggen de prijzen niet meer op het gewenste niveau. De verwachting is dat de vraag richting Kerst iets zal toenemen, maar niet zo sterk als bij andere meloensoorten, daar waar er toch wat meer volume op de markt verwacht dat geen baasje heeft en uiteindelijk op de spotmarkt de druk zal opvoeren met alle gevolgen van dien. De verwachting voor mini seedless (maat 8/9/10) maar ook voor de midi (maat 6/7) soorten zullen de komende weken ook goed vallen, omdat in retail die afnames in de weken rond de Kerst soms wel verdrievoudigen."

Franky's Choice
"Bij TripleF richten we ons naast het vaste assortiment hard-, zacht- en steenfruit op een jaarrond assortiment in meloenen en watermeloenen, met een sterke focus op retail, trade, export en service. Onze kracht ligt in specialisatie en uitgebreide productkennis over een aantal fruitsoorten. Eén daarvan zijn de meloenen. Samen met zaadhuizen en telers hebben we dit jaar innovatieve variëteiten doorontwikkeld, die zowel voor de teler als de consument waarde toevoegen."

"Franky's Choice staat voor premiumkwaliteit. Een Galia-meloen moet bijvoorbeeld geel zijn, met een perfecte netting en een smaak die doet denken aan de zomer en een garandeerde brix boven de 13. Deze topkwaliteit en variëteit wordt met trots gepresenteerd onder het merk Franky's Choice, dat nu wordt gevoerd in de vier belangrijkste meloenvariëteiten: Galia-, Cantaloupe-, gele meloenen en watermeloenen. Tot nu toe hebben we het merk en de verschillende meloenentypes goed in de markt kunnen zetten. Met steun van onze partners heeft Franky's Choice zich gevestigd als een begrip in de meloenenwereld en is het beschikbaar in de schappen van Europa's retailers en in diverse re-exportmarkten. Samen bouwen we verder aan de toekomst van dit bijzondere merk, dat staat voor garantie in smaak, specialisme, zekerheid en innovatie!"

Voor meer informatie:
TripleF Fruit-Franky's Choice

Watermolenweg 6
4191 PN Geldermalsen
Tel.: +31 88 185 10 00
[email protected]
www.tripleffruit.com