Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
PiqaBoo seizoen weer van start bij Wouters Fruit

"We wilden ze in Europa afzetten, mits men bereid was de prijs te betalen die ze in Azië betalen"

Tholen - Sinds deze week is Fruithandel Wouters gestart met het sorteren van haar nieuwe PiqaBoo®-oogst. Na het eerste volwaardige verkoopjaar wil het bedrijf uit het Vlaamse Rummen de lijn die toen is ingezet doorzetten, zo vertelt Kris Wouters. "Ondanks de zware omstandigheden in het voorjaar hebben de jonge bomen opvallend veel peren gegeven, waardoor we weer iets meer volume hebben dan vorig jaar. Bovendien willen we volgende stappen maken in de verkoop van deze variëteit in Europa."

Het waren uitdagende eerste paar maanden van 2024 voor de peren. De hevige neerslag en vorst eisten hun tol in de opbrengst van bijna elke variëteit, zo bleek ook uit de Belgische voorraden die vorige week naar buiten kwamen. "Dan is het toch zeer positief dat de jonge PiqaBoo-bomen deze dans hebben weten te ontspringen. Het volume is natuurlijk nog beperkt, omdat we alleen nog maar met jonge bomen werken, maar deze hingen helemaal vol. Waar bij vele variëteiten er zeker op de jonge bomen bijna geen peren meer hingen, hebben wij zelfs moeten dunnen, omdat er te veel hing. Dat is natuurlijk heel mooi, dus we kunnen we goede volumes het nieuwe afzetseizoen in."

"In dat opzicht is de PiqaBoo net anders dan andere variëteiten", vervolgt Kris. "Waar velen vaak makkelijker te telen zijn, zijn ze wel gevoeliger voor de weersomstandigheden. PiqaBoo vraagt toch een andere manier van aanpak, waar sommige telers soms bang van worden. Er zijn gewoon een aantal dingen totaal anders dan anders. Het snoeien is anders, dunnen moet op een ander tijdstip gebeuren, je moet 2 tot 3 keer plukken om alles op kleur te krijgen. Het is anders en men moet zich daarop aanpassen. Misschien dat ik daar ook wat ver in ga met de telers die het aandurven, maar het is altijd makkelijker een goed product te verkopen dan een minder goed product, dus moet je altijd nastreven optimale peren van de bomen te krijgen."

"Maar toch is er meer dan voldoende animo en de groep telers die ermee aan de slag gaat, zijn gemotiveerd. Zo gaan er deze winter weer 20.000 bomen geplant worden bij verschillende telers in België. Voor hen is het interessant om te zien dat ze ook van jonge bomen al redelijk veel fruit kunnen plukken. Aan de andere kant weet iedereen dat het een variëteit is die minder kilo's in volwassen aanplant gaat geven, dus moeten wij het als handelaar ook duurder verkopen om het interessant te maken voor telers."

Europese markt
Qua afzetmarkt gaat de blik voornamelijk op Europa. "Tot vorig jaar hebben we de peren naar de Aziatische markt gestuurd, voornamelijk China en Vietnam. We wisten namelijk dat het daar geliefd was. Nieuw-Zeeland verkoopt de PiqaBoo daar ook. Zij hebben toch serieuze volumes, die ze daar volledig hebben kunnen verkopen aan goede prijzen. Toch hebben wij er sinds vorig jaar voor gekozen om ons te richten op de Europese markt, mits ze bereid zijn de prijs te betalen, die er in Azië betaald wordt uiteraard. We willen namelijk graag weten wat de reactie van de consument hier is, want het heeft toch een totaal andere smaak dan de gekende variëteiten. Bovendien is het gewoon een stukje duurder. Daarnaast willen we ook de risico's spreiden door meerdere markten aan te boren. We hebben in het verleden al eens de fout gemaakt om ons met de peren op één markt te focussen, dus het lijkt nu misschien heel makkelijk lekker alles in Azië af te zetten, maar we weten inmiddels dat er genoeg kan gebeuren als deze route opeens wegvalt. Daardoor wilden we ook onderzoeken of er partijen zijn in Europa die ermee aan de slag willen gaan en of het opgepikt wordt."

En dat bleek het geval, want vorig jaar durfden Delhaize in België en Edeka in Duitsland het aan. "En dit jaar gaan ze door met nog grotere volumes", gaat Kris verder. Bij interesse in de peren moet men echter snel zijn, want Kris geeft aan dat ze hoogstwaarschijnlijk alleen in de maand december verkrijgbaar zijn. "We kiezen ervoor ze met de feestdagen te verkopen, zodat het toch weer iets speciaals is wat men in de schappen kan leggen in deze periode. Of het allemaal effectief in december verkocht zal zijn, durf ik natuurlijk niet te zeggen. Dat zal van de verkoop afhangen, maar vorig jaar was dat wel het geval. Dit jaar hebben we echter een stukje meer en bovendien heeft de PiqaBoo een zeer lange shelflife, waardoor het ook bewaard kan worden tot in het nieuwe jaar", legt hij uit. "Ik denk echter dat we dat dit jaar nog niet zullen zien. We hebben er wel vertrouwen in dat het weer zo goed gaat lopen als vorig seizoen toen we toch zeer positieve feedback hebben gekregen."

Stap voor stap
Of er uiteindelijk ook naar andere landen als België en Duitsland gekeken wordt, sluit Kris niet uit. "Volgend jaar zullen we weer een serieuze stijging in volumes zien, dus dan gaan we misschien ook weer naar andere markten kijken. We zouden weer wat meer naar Azië kunnen sturen. Vorig jaar hebben we ook een eerste zending naar het Midden-Oosten gedaan en dat is eigenlijk ook heel goed verlopen. Dat is wel een markt waar we misschien de iets kleinere peren tegen een goede prijs kunnen verkopen, dus wie weet doen we daar dit jaar of volgend jaar ook weer wat zendingen heen. We hebben veel reactie gekregen uit verschillende landen, dus ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook naar andere landen en supermarkten zullen kijken. Het is een leerproces, waarbij we elk jaar een beetje slimmer worden in de teelt en handel. Ik kan nu dan ook niet zeggen wat we over 5 of 10 jaar gaan doen. We zijn voorzichtig van aard en doen het altijd stap voor stap. Elk jaar beslissen we opnieuw hoe we verdergaan en dat zullen we blijven doen", besluit Kris.

Voor meer informatie:
Kris Wouters
Fruithandel Wouters
Kasteellaan 21
3454 Rummen, België
Tel.: +32 (0)475283696
[email protected]
www.woutersfruit.be