Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland gaat nieuwe weeglussen testen op snelwegen

Autobahn GmbH start binnenkort een proefproject met digitale gewichtscontroles op de A4 tussen Aken en Keulen. Doel is om overbelading tegen te gaan en de infrastructuur te beschermen. Er zijn plannen om verspreid over het land 16 van deze locaties aan te leggen.

Het weegsysteem maakt gebruik van sensoren die in het wegdek worden aangebracht. De gewichten van passerende vrachtwagens worden vastgelegd en bij overschrijding krijgt de chauffeur via een lichtbord de opdracht om de snelweg te verlaten. Op de dichtstbijzijnde parkeerplaats volgt dan een automatische herweging op een speciale controleplaats. Als bij nameting het voertuig ook te zwaar is, volgt een boete en eventueel een maatregel.

Kosten infrastructuur
Het project is een samenwerking van snelwegbeheerder Autobahn GmbH en de Duitse rijksdienst voor logistiek en mobiliteit (BALM – voorheen de BAG). Volgens beide organisaties zijn de nieuwe, snelle controles dringend nodig vanwege de toenemende belasting en kosten voor de infrastructuur door overbelading.

Voorjaar 2026
De kosten voor één digitale controlepost bedragen ongeveer 2,5 miljoen euro. Het streven is om de eerste controlepost, op de parkeerplaats Rur-Scholle-Süd bij Düren langs de A4, in het voorjaar van 2026 operationeel te hebben. Er is voor deze locatie gekozen omdat het een belangrijke verbindingsweg is voor het goederenvervoer tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland. Ook is het grootste containerstation van Duitsland, Keulen-Eifeltor, vlakbij gelegen.

Als de testfase goed verloopt moeten er in totaal 16 van deze locaties komen.

Bron: TLN