Supermarktketen Albert Heijn heeft in Nederland per winkel een omzet die 3 keer hoger ligt dan die van discounter Aldi. Als gekeken wordt naar de omzet per product in het assortiment, ligt die bij Aldi echter 4 keer hoger dan bij Albert Heijn. Dat staat in het boek Retail Disruptors van de professoren Jan-Benedict Steenkamp van de University of North Carolina en Laurens Sloot, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en het EFMI
Aldi genereert in Nederland een omzet van circa 2,5 miljard euro per jaar met 500 winkels, terwijl Albert Heijn 13 miljard euro per jaar weet om te zetten met 950 winkels. De omzet per winkel ligt bij Albert Heijn bijna 3 keer zo hoog als bij Aldi. Aldi heeft maar 1.250 verschillende producten in het assortiment en Albert Heijn 27.500. De verkoop per product bedraag bij Aldi daarmee 2 miljoen euro per jaar tegen 0,5 miljoen euro bij Albert Heijn. Rekening houdend met het feit dat veel artikelen bij Aldi ook in andere landen te koop zijn, kan die factor 4 makkelijk een factor van 10 of meer worden, aldus Steenkamp en Sloot. Hard discounters kunnen daardoor veel scherper inkopen.
Reactie service supers op introductie discounters
In vrijwel alle landen waar de discounters de markt betreden verloopt de reactie van de concurrenten via eenzelfde patroon, stellen Steenkamp en Sloot. In eerste instantie worden ze genegeerd. Supermarkten maken zich niet veel zorgen over de komst van de prijsvechters. Als discounters eenmaal een stevige voet aan de grond hebben, gaan reguliere supermarkten over op het ‘bagatelliseren’ van de nieuwe concurrenten. Als het marktaandeel van discount boven de 5% komt, volgt paniek. Supermarkten proberen klanten terug te winnen met prijsverlagingen en het opvoeren van de promotiedruk. Pas als geconstateerd is dat harddiscounters er zijn en blijven komen supermarkten met een gebalanceerde strategie waarin ze voortbouwen op hun sterke punten.
Gebalanceerde tegenstrategie
Steenkamp en Sloot adviseren supermarktketens direct een gebalanceerde strategie te ontwikkelen. Ze beschrijven in hun boek vier verschillende strategieën:
Terugvechten via prijs en promotie, het lanceren van een eigen budgetmerk of het inzetten van merken die op A-merken lijken.
Agressieve kostenverlaging door het snijden in assortiment, personeel en online.
Waardeverbetering door het toevoegen van meer service-elementen, het versterken van het assortiment, het vergroten van het gemak en de kwaliteit.
Herdefiniëren van waarde door het toevoegen van innovatief assortiment en diensten als sushibars, thuisbezorging, personal shoppers en restaurants in de winkel