De Britse supermarktketen Tesco introduceert een nieuwe easy peeler als antwoord op de dalende teelt van Satsuma's. De voorkeur van de Europese markt voor clementines heeft ertoe geleid dat Spaanse en Marokkaanse telers de teelt van Satsuma's hebben teruggeschroefd. Tesco is met deze telers gaan samenwerken om nieuwe easy peelersrassen te ontwikkelen.
Volgens Tesco stijgt de vraag naar deze citrusrassen bij Britse klanten. De nieuwe rassen Meiravit, Havva, Orit en Sigal bieden een langere houdbaarheid, minder pitten en resistentie tegen vroegtijdige greening. Ze hebben ook een levendige kleur en een sterker aroma. Tesco verwacht dat deze hybriden binnen tien jaar de clementines volledig kunnen vervangen.
James Cackett, technisch manager citrus bij Tesco, verklaarde de verschuiving in de teelt van Satsuma's naar clementines. "De oorzaak van dit alles is dat de Europese markt traditioneel de voorkeur gaf aan clementines, terwijl wij in het Verenigd Koninkrijk de voorkeur geven aan Satsuma's. Ongeveer 20 jaar geleden besloten Spaanse en Marokkaanse telers dat de Europese markt belangrijker voor hen was en dus begonnen veel telers de teelt van Satsuma te vervangen door clementines. Nu worden er veel minder Satsuma's aangeboden."
Hij voegde er verder aan toe dat het veredelingsprogramma voor nieuwe citrusrassen nu vruchten begint af te werpen. Dit is een onderdeel van een langlopend kwaliteitsverbeteringsprogramma waarbij Tesco samenwerkt met leveranciers en Spaanse en Marokkaanse telers om het perfecte fruit voor hun klanten te garanderen.
Bennie Smidt, hoofd agronomie bij AMT Fresh, lichtte het proces van het creƫren van nieuwe rassen uit en gaf aan dat het tot 20 jaar kan duren voordat een nieuw ras de markt in commerciƫle hoeveelheden bereikt.
Bron: mirror.co.uk