Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Welke plek heeft de Franse appel vandaag de dag op de internationale markt?

Welke plek heeft de Franse appel vandaag de dag op de internationale markt? Hoe onderscheidt hij zich? Wat zijn de uitdagingen en de verwachtingen van de consument? Benoît Carreau, commercieel directeur van Mylord', deelt zijn visie op de eisen waaraan de Franse appel nu moet voldoen, waarbij excellentie in smaak, kwaliteit en innovatie centraal staan. Want de Franse appel zou "een troef in handen hebben" om zijn positie te behouden en zelfs nieuwe markten te veroveren.

Mylord' is het merk van Sica Gerfruit, dat 10 telersfamilies verenigt en jaarlijks niet minder dan 45.000 ton appelen oogst op 850 hectare. Genesteld in het hart van de Val de Loire zijn de boomgaarden van Sica Gerfruit gelabeld als Bee Friendly en beschikken ze ook over het Franse etiket "Milieuvriendelijke Boomgaarden". Een deel is biologisch, het geheel op zijn minst agro-ecologisch. Mylord' exporteert naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, de Benelux en Scandinavië, maar ook naar Duitsland, de bestemmingsmarkt van weleer voor het bedrijf. Dat doet het via een faciliteit in Düsseldorf die geleid wordt door Frank Berning.


Dit jaar heeft de Franse appel geprofiteerd van een "zeer actief seizoensbegin". De prijzen waren goed en de vraag was sterk dankzij lege voorraden. De vraag trok vooral ook later aan dan vorig jaar, wat het "tekortfenomeen" versterkte. Een andere troef voor 2023/2024 is de kwaliteit en het feit dat de bewaarcapaciteit veel groter is dan vorig seizoen, wat de export aanmoedigt. / Atypix - Sica Gerfruit

"Vandaag de dag wil de consument genieten van elke kilo die hij koopt"
Benoît Carreau heeft een verandering waargenomen in de consumptietrends in sommige Europese landen, met name Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux. Het zijn landen die nu sterk gericht zijn op premiumproducten. De prioriteit? "De kwaliteit! We moeten een consumentenrendement van 100% zien te bereiken. Vandaag de dag wil de consument genieten van elke kilo appelen die hij koopt." Want in deze context van dalende koopkracht, die onze Europese buren niet spaart, "moeten we een onberispelijk product leveren. Een paar jaar geleden kocht de biologische consument bio omdat het bio was, zelfs als de kwaliteit niet altijd even goed was. Nu geeft hij de voorkeur aan producten waarvan hij zeker weet dat hij niets zal moeten weggooien. Dat is het nummer één keuzecriterium geworden, en als het ook nog eens bio is, dan is dat een pluspunt." Dit is ook wat Britse consumenten aantrekt "omdat de Franse appel voldoet aan de eisen en verwachtingen qua sap, suiker, stevigheid en houdbaarheid".


© Atypix - Sica Gerfruit

"De consumentenervaring verbeteren"
Dat is dus de uitdaging vandaag de dag voor de Franse appel: de beste appel worden van het Europese aanbod. "Maar zonder elitair te worden", waarschuwt Benoît Carreau, "want dan heb je het risico van een verschuiving naar een nichesegment. En dat betekent een inkrimping van de markt. Om dit doel te bereiken is het noodzakelijk om een sterke kwaliteitsbelofte te handhaven en de consumentenervaring te verbeteren door te streven naar uitmuntendheid in traditionele en standaardrassen." Een streven naar verbetering dat perfect wordt geïllustreerd met de ontwikkeling van de Gala, die sinds 2014 de "Gala van Mylord'" is geworden. "Want de prioriteit blijft het zoeken naar consumententevredenheid en -genot. We moeten ons altijd afvragen of we de uiteindelijke klant niet teleurstellen."


© Atypix - Sica Gerfruit

Het voortbestaan verzekeren met een "onderscheidende aanpak"
Hoewel de Franse appel niet bekend staat om zijn concurrentievermogen, heeft hij zich toch weten te onderscheiden van de concurrentie op de meest veeleisende markten met smaak, kwaliteit en teeltmethoden. "De Franse appel is zeker niet de goedkoopste in de teelt. Er zijn ook veel wettelijke beperkingen, ook op arbeidsvlak, maar het brengt een pluspunt met zich mee dankzij een onderscheidende aanpak." Een aanpak die nationaal weerklank vond met het label Milieuvriendelijke Boomgaarden, opgericht in 2010.

"Frankrijk heeft altijd geprobeerd zich te onderscheiden door smaak maar ook door milieumaatregelen. En het label Milieuvriendelijke Boomgaarden maakt echt het verschil: fruit van optimale kwaliteit en smaak en geteeld volgens methoden die de biodiversiteit respecteren. Het is fruit dat de consument tevreden stemt en dus herhaalaankopen stimuleert." Het is precies deze toegevoegde waarde die ook verre export, zoals naar Azië, mogelijk maakt. "De Aziatische markt kan vandaag de dag Franse appelen kopen met gesloten ogen omdat het weet wat het koopt, zonder bang te zijn teleurgesteld te worden."

Voor meer informatie:
Benoît Carreau
SICA Gerfruit
Tel: +33 (0)2 43 38 11 67 (Frankrijk)
bcarreau@mylord.fr
www.mylord.fr

Publicatiedatum: