Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Er wordt veel gespeculeerd over de beschikbaarheid van Braziliaanse limes"

Voor Atlantic Fruit stonden de eerste maanden na de oprichting in juli vorig jaar in het teken van marktonderzoek. "Net als andere bedrijven hebben we goede en minder goede maanden. Maar al met al zijn we trots en blij met de vooruitgang die ons bedrijf tot nu toe heeft geboekt. Na een moeilijke, dynamische maar succesvolle beginfase staan we nu voor de taak om ons bedrijf verder op te bouwen en de volgende stappen te zetten", meldt Julio Perez, Managing Director van het in Hamburg gevestigde Atlantic Fruit.

"Het afgelopen jaar is steeds weer gezegd dat de inflatie de afzet van exotisch fruit heeft afgeremd. We hebben echter gemerkt dat onze programma's stabiel zijn gebleven, wat ongetwijfeld te danken is aan de sterke relaties met de telers van oorsprong en het wederzijdse vertrouwen met onze klanten. We zijn altijd in staat geweest om onze partners te ondersteunen, niet alleen bij het inkopen en op de markt brengen van de standaardproducten, maar ook bij het op de markt brengen van extra volumes fruit, wat nieuwe zakelijke kansen voor ons heeft gecreëerd. Ik denk dat we ons in een zeer concurrerende sector bewegen. Toch slagen we erin om te blijven groeien en deze druk in ons voordeel te gebruiken", vervolgt Perez.


Julio Pérez (r) ter plaatse bij de teler.

Groeipotentieel voor zoete aardappelen uit Honduras
De belangrijkste producten van het jonge bedrijf zijn kokosnoten, zoete aardappelen, limes en passiefruit. Perez: "Net als in andere jaren is de afzet van kokosnoten wat lager aan het einde van het winterseizoen. We verwachten echter dat de prijzen de komende weken zullen stijgen door de lagere aanvoer in Europa en de start van het Afrikaanse mangoseizoen. De focus zal nu voornamelijk op mango's liggen, waardoor het moeilijker zal zijn om kokosnoten te verkopen." Kokosnoten zijn over het algemeen het hele jaar door verkrijgbaar en komen zowel uit Ivoorkust als uit India. "Zelfs als de producten van beide origines er bijna identiek uitzien, is het Indiase product over het algemeen beter gesorteerd en verpakt en daarom €5 duurder per verpakking (ca. 23 kg)."

De prijzen voor zoete aardappelen zijn grotendeels stabiel en tevredenstellend, vervolgt Perez. "Er zijn echter nog steeds producten van Egyptische oorsprong op de markt, waardoor het moeilijk is om verdere prijsverhogingen door te voeren. We verwachten echter betere prijzen in mei en juni en zullen ons in deze periode richten op de afzet van zoete aardappelen uit Honduras. Honduras heeft in het afgelopen seizoen zeer goede kwaliteiten laten zien en hoewel het niet het goedkoopste land van oorsprong is, zien we verder groeipotentieel voor dit product."


Kokosnoten en zoete aardappelen behoren tot de belangrijkste producten van het jonge bedrijf

Onstabiele markt voor limes en passiefruit
Volgens Perez is de limesmarkt de laatste tijd bijzonder onstabiel en dat zal de komende weken waarschijnlijk zo blijven. "Aan de ene kant wordt er veel gespeculeerd over de beschikbaarheid in Brazilië, vooral over de mogelijke gevolgen van de plagen op de plantages daar. Aan de andere kant is er ook de ontwikkeling van de Europese vraag, die altijd erg afhankelijk is van het weer. Ondertussen was er te weinig volume passiefruit in vergelijking met de vraag, waardoor de prijzen op de vrije markt gestegen zijn tot €15/2kg. "We verwachten dat de aanvoer uit Colombia beperkt zal blijven tot juni, wat hopelijk zal helpen om de marktprijs op een hoog niveau te houden."


Zoete aardappelen

Nieuwe benaderingen voor inkoop en marketing
Naast de reeds genoemde producten is Atlantic Fruit nu bezig om haar productportfolio geleidelijk uit te breiden. Tot de aanvullende producten behoren druiven uit India, vijgen uit India en Zuid-Afrika en avocado's uit Chili, Colombia en Peru. Atlantic Fruit probeert buiten de kaders te denken en nieuwe wegen in te slaan, niet alleen op het gebied van inkoop en productselectie, maar ook op marketingvlak. "We zijn niet alleen actief in Duitsland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en andere Europese landen. Onlangs hebben we ook onze eerste export naar India, Hongkong en Maleisië gerealiseerd en we zien een veelbelovend groeipotentieel in deze Aziatische markten wat betreft koopkracht, marktomvang en marktdynamiek", besluit Perez.

Voor meer informatie:
Julio Pérez
Atlantic Fruit GmbH
Winterhuder Weg 2
22085 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 (0)176 759 52201
julio@atlanticfruit.de
www.linkedin.com

Publicatiedatum: