De Duitse supermarktketen Aldi heeft in Spanje een toename van 39% in de verkoop van groenten en fruit geregistreerd in de afgelopen vijf jaar. Bij vier op de tien aankopen in Aldi-winkels worden groenten en fruit in het winkelmandje gelegd.
Volgens Kantar Worldpanel hebben in 2023 ongeveer 5,3 miljoen Spaanse huishoudens groenten en fruit gekocht bij Aldi, en in de laatste twee jaar heeft de keten meer dan een miljoen nieuwe klanten (1.037.345) aangetrokken tot deze afdeling. Aldi heeft zijn aankopen van in Spanje geteelde groenten en fruit sinds 2021 met 15% verhoogd. Vorig jaar werd de 60.000 ton overschreden. 65% van het fruit en 85% van de groenten in de Aldi-winkels in Spanje is van Spaanse teelt.
De strategie van Aldi richt zich op het aanbieden van eigen merkproducten tegen concurrerende prijzen. Deze artikelen vertegenwoordigen bijna 70% van de bedrijfswaarde van de keten in het afgelopen jaar. Klanten waarderen vooral de prijs-kwaliteitsverhouding (23%), de lokale herkomst (25%) en de lage prijzen (21%) van de producten, volgens een enquĂȘte van Kantar.
Bron: eleconomista.es