Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijd aardbeienmarktbeeld gepresenteerd op Strawberry Congress

Tholen - Tijdens het door Veiling Hoogstraten georganiseerde Strawberry Congress in Antwerpen hielden vertegenwoordigers uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Turkije, Duitsland, Nederland een België een presentatie over de stand van zaken.


Jan Engelen, Ad Klaassen, Hans-Christoph Behr, Gokhan Yaltir, Alberto Garbuglia, Jan van Bergeijk, Nick Marsden en Chris Christian

Californië (VS)
Chris Christian van de California Strawberry Commission beet de spits af. Ze vertelde dat het areaal in Californië 15.700 hectare bedraagt. Tussen de 15 en 17% van de Californische productie wordt geëxporteerd en de waarde van de export is sinds 2010 met 15% gestegen. Belangrijkste exportmarkten zijn Canada, Japan, Hong Kong en Mexico. In de VS is de consumptie van aardbeien in 10 jaar tijd met maar liefst 58% gestegen. Met name de gezondheidsvoordelen drijven de consumptie op.

Verenigd Koninkrijk
De Britse teelt werd toegelicht door Nick Marsden van Pouart Imports. Hij vertelde dat dit jaar het aardbeienseizoen flink was vertraagd en dat veel product tegelijk op de markt kwam, wat resulteerde in een prijsdruk. Zo waren er bij de Britse retailers veel 'half price promotions'. Elsanta en Sonato zijn de Britse hoofdrassen. Marsden zag met name groeikansen voor export in de maanden maart tot mei en september tot december.

Italië
Alberto Garbuglia ging in op de Italiaanse aardbeienmarkt. Hij vertelde dat het Italiaanse areaal de laatste jaren stabiel is gebleven. Spanje is de belangrijkste concurrent. Van de zuidelijke regio's blijft 80% in eigen land. De noordelijke regio's exporteren 80% van de productie. Belangrijkste markten zijn Duitsland (50%), Zwitserland (20%) en Oostenrijk (20%). Alberto vertelde dat het lokale aspect tegenwoordig meer wordt gecommuniceerd.

Turkije
Gokhan Yaltir van Yalex hield een presentatie over de Turkse aardbeienteelt. Het areaal is gestegen van 11.279 ha in 2008 tot 12.793 ha in 2012. Belangrijkste teeltgebieden zijn Sultanhisar, Silifke en Anamur. Momenteel worden er veel nieuwe variëteiten geprobeerd om het seizoen te verlengen. Gokhan signaleerde een trend naar kleinere verpakkingen.

Spanje
Teler Jan van Bergeijk hield een presentatie over de Spaanse teelt. Huelva is de belangrijkste zachtfruitregio. Hij vertelde dat het areaal in 2013 met ruim 400 hectare was gestegen naar 6.830 ha. Voor volgend jaar wordt echter weer een lager areaal verwacht na een slecht aardbeienjaar. Ook Spaanse telers zijn druk in de weer om door middel van technieken en andere rassen de seizoenspiek te verleggen naar een periode met veel vraag. Jan hekelde de EU-import van derde landen zoals Marokko en Egypte, die volgens hem niet altijd volgens afspraak gebeurt en dat de concurrentie met betrekking tot controle op zaken als fytosanitair, tracebility en verpakking niet altijd gelijk is.

Duitsland
Hans-Christoph Behr van AMI lichtte de Duitse aardbeienverkoop toe. Hij vertelde dat de vraag erg seizoensgebonden blijft, dat de lentemaanden in belang afnemen en de afzet in de zomer en vroege herfst daarentegen stijgt. De binnenlandse productie is met name in de maand juni van belang. De import van aardbeien daalde in de laatste 20 jaar met 2,5%. De export steeg met 8,5%. Van de nationale productie vindt 27% zijn weg via producentenorganisaties, 18% via directe verkoop aan consumenten en 55% via onafhankelijke handelaren. Het belang van discounters neemt toe. 37% van de Duitse consumenten kochten in 2012 hun aardbeien bij de discounters.

Nederland
De Nederlandse situatie werd toegelicht door Ad Klaassen van DPA. Hij vertelde dat de vollegrondsteelt stabiel blijft (1.487 ha) en dat de glasteelt licht stijgt (315 ha). Van de aardbeienteelt onder glas blijft 60% in Nederland en vindt de rest voornamelijk zijn weg richting VK, Duitsland, Scandinavië, België, Rusland en Zuid-Europa. Als trends noemde Klaassen onder meer de toenemende local-for-local productie en de ketensamenwerking van veredelaar tot retailer.

België
Jan Engelen van Veiling Hoogstraaten vertegenwoordigde de Belgische sector. Hij vertelde dat de Belgische aardbeienproductie steeds meer in regio Antwerpen is gecentreerd. Maar liefst 85% van het volume bestaat uit Elsanta-aardbeien. De totale Belgische productie bedraagt 39.900 ton. 25% van de productie blijft in België en hetzelfde volume gaat naar Scandinavië. Frankrijk vormt met 20% eveneens een belangrijke markt. Jan signaleerde dat voormalige importlanden steeds meer eigen productie hebben, zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Nieuwe markten zoals Oost-Europa, Rusland en het Midden-Oosten groeien echter hard.