Maersk waarschuwt voor handelsgevolgen Chileense havenstakingen
Volgens Francisco Ulloua, verantwoordelijk voor de activiteiten van Maersk in Chili, kunnen de economische gevolgen voor het land erg groot zijn, na twee stakingen in een jaar tijd. "Chili werkt in een competitieve wereldmarkt. Een buurland als Peru groeit jaarlijks met 6%, met teeltgebieden die jaarlijks uitbreiden en ze hebben stabiele havens die van vitaal belang zijn voor de internationale havens.
Veel internationale bedrijven vragen zich af of de Chileense havens veiling zijn en overwegen een overstap naar andere gebieden. Onze logistieke diensten vormen een keten. Wanneer één link niet werkt, lijdt de hele keten. De gevolgen van deze havenstaking zijn verschrikkelijk", vervolgt Ulloa. Maersk had in september 2013 nog een marktaandeel van 14% in de Chileense scheepvracht.
Het conflict in Puerto San Antonio, de belangrijkste fruitbehandelingshaven van Chili, dateert van mei vorig jaar, toen de landelijke stakingen naar aanleiding van de afschaffing van lunchpauzes van start gingen. Werknemers zeggen dat ze hun beloofde schadevergoedingen nog moeten ontvangen, als onderdeel van de resolutie die in 2013 werd bereikt met de havenautoriteiten en het ministerie van Arbeid. De regering weigert te onderhandelen met de havenarbeiders om zo een einde te maken aan de staking. Het havenpersoneel eist met terugwerkende kracht maaltijdvergoedingen.
Minister van Binnenlandse Zaken Andrés Chadwick staat erop dat het conflict tussen de werknemers en betrokken bedrijven wordt opgelost. "De regering heeft geen verantwoordelijkheid in deze zaak en kan geen oplossingen aandragen; het gaat om de relatie tussen werknemers en hun werkgevers binnen private havenbedrijven."
Tachtig procent van de fruitexport gaat via havencontainers. Tot op heden is alleen de export van kersen en noten toegenomen ten opzichte van vorig jaar, met respectievelijk 15 en 18 procent. De export van abrikozen, perziken, pruimen en druiven daalde respectievelijk met 75, 64, 63 en 12 procent.