Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coop marktleider biologisch met kwaliteit voor concurrerende prijs

Waar Nederlandse supermarktketens nog niet in slagen, is het Zwitserse Coop al jarenlang succesvol: de verkoop van biologische producten onder een eigen merk. Naturaplan is het grootste merk van het grootwinkelbedrijf en het omvat inmiddels bij na 1600 producten. De inspanningen brachten Coop het predicaat 'meest duurzame detailhandelsbedrijf ter wereld'.

'Geloofwaardige duurzaamheid in de praktijk brengen' is de kop waarmee Coop zijn jaarverslag 2012 over duurzaamheid opent. Dat staat er niet voor niets; Coop is zeer gedreven op het terrein van verduurzaming. Niet minder dan zestig pagina's heeft Coop nodig om verantwoording af te leggen, achtergronden te belichten en de vele ambities te verwoorden.


Naturaplan bestaat inmiddels 20 jaar. Onder dit merk heeft Coop zo'n 1600 producten in de schappen liggen.

Naturaplan is marktleidend
Alles draait bij het coöperatieve grootwinkelbedrijf (met bijna drie miljoen leden eind 2013) om meerwaarde en waardecreatie in de keten van producent tot consument. Dat vertelt Raphael Schilling, projectmanager duurzaamheid bij Coop op het hoofdkantoor in Bazel. De consequente focus op duurzaamheid brengt het Zwitserse bedrijf succes. Zo heeft Coop in de Zwitserse markt voor biologische producten een aandeel van 48 procent (meting 2012). Daarmee leidt het bedrijf de thuismarkt en laat het de nummer twee ver achter zich. Mede verantwoordelijk voor dit succes zijn de eigen merken Naturaplan en Oecoplan. Naturaplan is sinds 1992 Coop's merk voor duurzame, biologische producten. Inmiddels is Naturaplan het belangrijkste merk voor biologische producten in Zwitserland. Vandaag de dag biedt Coop zijn klanten meer dan 1600 Naturaplan producten. Aan de leveranciers stelt Coop fikse eisen. Raphael Schilling: "Producenten die voor Naturaplan leveren, moeten BioSuisse-gecertificeerd zijn. BioSuisse is een parapluorganisatie waarbij via afzonderlijke organisaties ongeveer 6300 land- en tuinbouwbedrijven in Zwitserland zijn aangesloten. BioSuisse staat voor zowel volledig biologisch geproduceerd als bijzonder streng gecontroleerd. Een boer of tuinder komt daar niet zomaar in."

Raphael Schilling: "Met een breed assortiment producten voor concurrerende prijzen binden wij de bewuste consument aan ons."

Ecologisch toegevoegde waarde
Oecoplan is Coop's merk voor duurzame non-foodproducten en non-fooddiensten met een duidelijke, ecologische toegevoegde waarde. Ook hier stelt het Zwitserse bedrijf stringente eisen. "Waar mogelijk zijn deze eisen gebaseerd op bekende eco-labels en -standaarden, zoals FSC, BioSuisse en Max Havelaar. Ook de sociale aspecten spelen een rol." Coop biedt zijn klanten meer dan 1500 Oecoplanproducten. Dat betreft onder meer zaden en zaailingen, groene planten en cactussen, maar ook producten voor de gewasbescherming, waaronder natuurlijke vijanden, en producten voor de biologische land- en tuinbouw. Grote investeringen in merkwaarde Coop heeft van duurzaamheid een missie gemaakt. Het bedrijf wil een brede groep consumenten natuurlijke of organische excellente kwaliteit bieden, voor een redelijke en concurrerende prijs. "Het brede assortiment is een strategisch instrument. Op het moment bieden wij meer dan 1600 Naturaplan-producten. Zo kan de consument in principe voor al zijn biologische aankopen bij ons terecht en hoeft hij niet elders te gaan zoeken."
Anders dan de Nederlandse retailers doen, krijgt Naturaplan van Coop de grote investeringen die nodig zijn om een merk gezond en sterk in de lucht te houden, zoals advertenties in de landelijke dagbladen en Tv-spotjes. Traceerbaarheid en transparantie worden in de visie van de Zwitserse supermarktgigant steeds belangrijker. Een groeiende groep betrokken consumenten wil weten waar de gekochte producten vandaan komen. "Het verhaal achter het product is vooral van belang bij Fair Trade en Naturaplan producten. De koper wil weten waar en onder welke omstandigheden deze producten zijn voortgebracht. Hoewel dit ook bij conventionele producten belangrijker lijkt te worden."

Geen te grote prijsverschillen
Natuurlijk is er een prijsverschil tussen conventionele en non-conventionele producten. "De productie van biologische producten is altijd duurder. Maar een algemene uitspraak over de prijsverschillen is onmogelijk. Het verschilt van product tot product. Wat wij niet willen, is een te groot prijsverschil tussen conventioneel en biologisch. Dan zouden de biologische producten voor een deel van onze consumenten te duur zijn. We willen het segment juist voor grote groepen aantrekkelijk houden." Mede daarom investeert Coop in innovatieve projecten in de biologische productie, die bijvoorbeeld de kostprijs verlagen en dus aan lagere consumentenprijzen bijdragen. Op het moment legt het bedrijf veel nadruk op de duurzame productie van rozen (met name uit Kenia), druiven (Italië), aardbeien (Spanje) en sla (Frankrijk). Zijn de grote vruchtgroentegewassen voor Coop minder belangrijk? "Geenszins", zegt Raphael Schilling. "Maar gewassen als tomaat, komkommer en paprika worden hoofdzakelijk in kassen geteeld. Telers die deze producten aan ons leveren, gebruiken vaak al veel verschillende biologische technieken om hun gewas te beschermen. Daarom zien wij het als een grotere noodzaak om de biologische gewasbescherming in de andere gewassen krachtig te bevorderen."

Meest duurzame supermarktketen
In juni 2011 riep een onafhankelijk ratinginstituut de Zwitserse supermarktketen Coop uit tot het meest duurzame detailhandelsbedrijf ter wereld. Geen geringe prestatie. De onderneming liet bijvoorbeeld de vier grootste supermarktketens ter wereld achter zich, te weten Wal-Mart uit de VS, Carrefour uit Frankrijk, Tesco uit het Verenigd Koninkrijk en Metro uit Duitsland. Ook landgenoot Migros legde het af tegen Coop.


Dit artikel komt uit het Biojournaal van Koppert.

Voor meer informatie:
Koppert Biological Systems
Veilingweg 14
2651 BE Berkel en Rodenrijs
Tel: 010-5140444
Fax: 010-5115203
www.koppert.com
Publicatiedatum: