Fotoreportage Interpoma Bolzano
Vanaf linksboven met de klok mee: Martijn Meeuwse van Ribbstyle, Esther van Kerkhof en Gert Brouwer van Greefa, het team van Stas Belgium en Johan Muis van Salco
De appelsector sprak tijdens het evenement over de uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd. "We moeten Europa uit", was de mening van Helwig Schawartau van Agrarmarkt Informationsgesellschaft (AMI). "Op dit moment worden er per jaar tussen de 10 en 12 miljoen ton appelen geteeld in Europa. Dit volume neemt toe, vooral in Oost-Europa, terwijl de Europese markten verzadigd zijn en de Russische markt voor Europees fruit is gesloten. Volgens Schawartau moet het vizier gericht worden op Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Aziƫ en hebben ook de clubrassen toekomst.
Klik hier voor de fotoreportage van onze collega's van FreshPlaza
Volgens hoogleraar Gottfried Tappeiner van de Universiteit van Innsbruck moeten de marketingspecialisten zich concentreren op het consumptiepatroon en moeten de appels de concurrentie aan met de snacks.Steve Lutz uit Washington van CMI uit Washington hield een inleiding over de uitdagingen van de Amerikaanse appelmarkt. Sinds 1997 is het aantal appeltelers fors gedaald en ook het teeltareaal met een kwart gekrompen, terwijl de productievolumes op hetzelfde niveau zijn gebleven. Desondanks blijven clubrassen als Honey Crisp, Pink Lady en Ambrosia populair.
www.interpoma.it