Focussen op kwaliteit en service, marktgericht ondernemen en een eerlijke prijs voor een smaakvolle tomaat realiseren. Dat zijn de doelstellingen van het nieuwe bedrijf The Tomato Company, opgericht door Jakko Kompier, Jan van Marrewijk (kwekerij Jan van Marrewijk) en Jaap Noordam (Red Harvest). Het totale areaal van The Tomato Company komt op 53 ha, waarvan 20 ha belicht. Een deel van de jaarrond productie staat inmiddels onder contract, een deel gaat de dag- en weekhandel op. Jaarrond worden zeven soorten tomaten aangeboden. Dit assortiment is samengesteld in overleg met de markt. "Van cocktail tot vlees", vat Jakko Kompier, die de verkoop in hand gaat nemen, het aanbod samen.
Huisstijl
Kompier heeft ruime ervaring in de verkoop van tomaten en staat achter de strategie om bij The Tomato Company een onderscheidend product weg te zetten. Zo is er bij vanaf de rassenselectie rekening gehouden met de productie, maar is vooral veel aandacht gegaan naar smaak. "Het bedrijf staat en valt met de kwaliteit van de tomaten. Daarom kiezen we rassen die er qua smaak zeker bovenuit stijgen", vertelt hij.
Verpakken
Voor de zeven segmenten zijn merknamen ontwikkeld die passen bij de huisstijl van het bedrijf en gelijktijdig het karakter van de vrucht omschrijven. "Met de merknamen zetten we ze direct duidelijk in de markt, al kunnen afnemers natuurlijk ook kiezen voor eigen verpakkingen." Het verpakken en verkopen geschiedt vanaf 4.000 m2 in het voormalige Greenery-pand in Maasland. Daarvoor zijn de verpakkingsmachines van Red Harvest verhuisd. Een goede zaak, vindt ook teler Jaap Noordam. "De kassen en de loodsen zijn er eigenlijk niet op gebouwd en op de tuinen willen we volledig focussen op de teelt", vertelt hij. "Hier hebben we alle verpakkingsmogelijkheden op een centrale locatie bij elkaar", vult Kompier aan. "Daardoor kunnen we betere service leveren en snel schakelen. Op het laatste moment een pallet erbij of een paar dozen vleestomaten extra? Geen probleem."
Afzet
De laatste uitbreiding bij Red Harvest werd vorig jaar afgerond en ook bij Jan van Marrewijk werd een deel van het bedrijf in 2013 opgeleverd. Verdere uitbreiding staat de komende periode dan ook niet op de agenda. Wel wordt het belichte areaal de komende jaren vergroot om de winterproductie (nu 20 ha) verder te verhogen. "Maar eerst dit goed op de kaart zetten", vindt Kompier. "Laten zien dat we ons met dit aanbod kunnen onderscheiden."