Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toekomst groenten centraal bij European Vegetable Strategies

Tholen - Op 7 mei vond het event European Vegetable Strategies plaats in het Le Plaza Hotel te Brussel. Het was de tweede keer dat dit speciale groentencongres plaatsvond. Er waren diverse sprekers op deze dag, waarbij het onderwerp 'groentenconsumptie' natuurlijk vaak aan bod kwam. Soms met gemengde gevoelens over de toekomst. "Het is moeilijk om naar de toekomst te kijken, maar AGF-leveranciers moeten met hun strategie inspelen op het veranderende klantgedrag", benadrukte Cor Molenaar, hoogleraar van de Erasmus Universiteit, tijdens zijn presentatie. Hij staat bekend om zijn boek: Kijken, kijken..Anders kopen, dat gaat over veranderend klantgedrag.


Kaasten Reh (Fruchthandel) opende het congres

Nieuwe foodconcepten
De dag ervoor hadden deelnemers van het EVS de mogelijkheid om twee nieuwe concepten te bezichtigen namelijk Grand Frais en Réseau O'tera in Frankrijk. Daarover vertelde Hans Verwege, marketinganalist bij Enza Zaden. Hij gaf aan dat deze concepten zeer vernieuwend zijn en dat vers centraal staat.


De deelnemers zijn er klaar voor

Consumptie en export
VLAM en het GroentenFruit Huis kwamen met interessante feitjes over Belgische en Nederlandse groenten en fruithandel, consumptie en promotie. Zo vertelde Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis dat Nederland Rusland zeker mist als afnemer. Ze stonden namelijk in de top drie exportlanden. "Toch moeten we vooruit kijken en we hebben al succes geboekt in nieuwe markten zoals China, Brazilië en Indonesië." Anneleen Leon gaf aan dat de Belgen gemiddeld 42 kilo groenten per jaar eten, maar dat moet 109,5 kilo per jaar worden. Toch heeft campagne voeren effect: met de All Day Long-campagne is de consumptie van groenten en fruit van 2010 tot 2014 met 10% gestegen.



Klik hier voor de fotoreportage

Er waren nog diverse andere sprekers aanwezig, waaronder Edward Garner van Kantar Worldpanel. Hij sprak over de retail situatie in de UK en de grote groeiers Aldi en Lidl. Nicolas Lecloux van True Fruits sprak over het succes van de groentensmoothie in Duitsland. Deze en andere presentaties worden volgende week apart gepubliceerd.

Het Vegetable Congress werd georganiseerd door Eurofruit, Fruchthandel en Fresh Produce Journal.

www.vegetablecongress.com