Toekomst groenten centraal bij European Vegetable Strategies
Kaasten Reh (Fruchthandel) opende het congres
Nieuwe foodconcepten
De dag ervoor hadden deelnemers van het EVS de mogelijkheid om twee nieuwe concepten te bezichtigen namelijk Grand Frais en Réseau O'tera in Frankrijk. Daarover vertelde Hans Verwege, marketinganalist bij Enza Zaden. Hij gaf aan dat deze concepten zeer vernieuwend zijn en dat vers centraal staat.
De deelnemers zijn er klaar voor
Consumptie en export
VLAM en het GroentenFruit Huis kwamen met interessante feitjes over Belgische en Nederlandse groenten en fruithandel, consumptie en promotie. Zo vertelde Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis dat Nederland Rusland zeker mist als afnemer. Ze stonden namelijk in de top drie exportlanden. "Toch moeten we vooruit kijken en we hebben al succes geboekt in nieuwe markten zoals China, Brazilië en Indonesië." Anneleen Leon gaf aan dat de Belgen gemiddeld 42 kilo groenten per jaar eten, maar dat moet 109,5 kilo per jaar worden. Toch heeft campagne voeren effect: met de All Day Long-campagne is de consumptie van groenten en fruit van 2010 tot 2014 met 10% gestegen.
Klik hier voor de fotoreportage
Er waren nog diverse andere sprekers aanwezig, waaronder Edward Garner van Kantar Worldpanel. Hij sprak over de retail situatie in de UK en de grote groeiers Aldi en Lidl. Nicolas Lecloux van True Fruits sprak over het succes van de groentensmoothie in Duitsland. Deze en andere presentaties worden volgende week apart gepubliceerd.
Het Vegetable Congress werd georganiseerd door Eurofruit, Fruchthandel en Fresh Produce Journal.
www.vegetablecongress.com