Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Racties Rabo, ING en Gino van Ossel

Combinatie Ahold en Delhaize maakt een wereldleider

De gesprekken van Delhaize en Ahold over een mogelijke fusie bevinden zich nog in een vroeg stadium. Opvallend is dat de koersen van deze bedrijven omhoog zijn geschoten op de beurs. Bijna tien jaar geleden mislukte een samengaan tussen de twee bedrijven. Nu lijkt de kans dat het gaat lukken groter, zegt Gino van Ossel, hoogleraar Retail aan de Vlerick Business School, in het NOS Radio 1 Journaal.

CEO Delhaize is Nederlands
Met de combinatie van 22 procent marktaandeel van Delhaize zou Albert Heijn Colruyt als Belgisch marktleider kunnen passeren. Internationaal komt Ahold-Delhaize zelfs op een vijfde plaats te staan, onder grote namen als Walmart, Tesco en Target. Het lijkt de zoveelste poging om samen te werken, want beide concerns hebben al eerder aan elkaar geroken. Anders dan tien jaar geleden is de topman van Delhaize niet langer iemand uit de familie achter het bedrijf. "Sinds kort is er een nieuwe CEO. Voor de allereerste keer is dat geen familielid, en, sterker nog, een Nederlander. Dat maakt veel mogelijk." Ook in de raad van commissarissen van Delhaize zitten bijna geen familieleden meer.

Het is niet voor het eerst dat het Belgische Delhaize en Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, met elkaar om de tafel zitten. In 2006 waren de bedrijven in vergaande onderhandelingen over een samengaan. Het veel grotere Ahold kon zich destijds niet vinden in een fusie van gelijken. Sindsdien steken geruchten over een fusie vaker de kop op. Ahold is de grootste van de twee met een omzet van 33 miljard euro, tegen 21 miljard voor Delhaize. Ahold maakte vorig jaar 590 miljoen euro winst, Delhaize 89 miljoen.

De bedrijven vullen elkaar goed aan. Albert Heijn is in Nederland marktleider, Delhaize hoort in België tot de top-3. Daarnaast zijn ze allebei sterk aan de oostkust in de Verenigde Staten, maar hun activiteiten overlappen maar in een paar staten. "Het is een perfect complementaire formule," aldus Van Ossel. "Aan de achterzijde kan je dan kosten besparen. In de winkels kan je meegaan in de prijzenslag die overal ter wereld woekert."

Reactie ING
Volgens Dirk Mulder van ING zou de fusie een goed idee zijn. Hij ziet een zeer triviale reden waarom het tot nu toe niet is gelukt. 'Dan gaat het ook om ego's, wie krijgt wat. En hoe verkoop je zo'n fusie naar buiten toe? Kun je je identiteit behouden?'. zegt hij tegen de regionale dagbladen. Hij denkt wel dat de bedrijven goed bij elkaar passen. 'Albert Heijn kan in Nederland niet veel verder meer groeien, maar heeft in België maar een bescheiden aantal supermarkten. Met Delhaize erbij verandert dat in één klap.'

Reactie Rabobank
Een fusie van het Belgische supermarktconcern Delhaize met Ahold heeft een "sterke logica", stelt analist Patrick Roquas van Rabobank, maar is ook risicovol, aangezien fusies tussen foodretailers alleen werken als er echt wordt samengewerkt tussen management teams. Toch zijn er nog veel hobbels op de weg. "De vraag is hoeveel Ahold wil betalen." Ook op culturele aspecten kan het nog stuklopen. "Het zijn de bourgondische Belgen tegenover de calvinistische Nederlanders." Het verschil in managementstijl is groot, zegt Van Ossel. "Belgen zijn veel hiërarchischer. Nederlanders zijn van het overlegmodel, het poldermodel."

In dat geval ziet hij een potentieel aan kostenbesparingen van EUR1 miljard, wat de koers van beide aandelen een impuls kan geven, nu de sector al decennia in een neerwaartse spiraal zit. De combinatie zou dominant worden aan de Amerikaanse noordoostkust, wat meer ruimte biedt voor positionering en differentiëring, terwijl ook het Nederlandse Albert Heijn en de Belgische merken kunnen profiteren van wederzijdse expertises. Bovendien kan de online-verkoop versneld worden uitgerold en kunnen de Zuidoost Europese bedrijven worden gecombineerd. 
Publicatiedatum: