Meer schaalgrootte
De gecombineerde onderneming, die Ahold Delhaize zal gaan heten, zal beschikken over een portfolio met diverse merken en ruim 375.000 medewerkers die elke week meer dan 50 miljoen klanten bedienen in de Verenigde Staten en Europa. De onderneming zal hiermee meer schaalgrootte krijgen in de verschillende regio's en een marktleidend retailaanbod.
VS
Volgens Amerikaanse specialisten is de toenadering tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in grote mate ingegeven door de sterke concurrentie aan de Amerikaanse oostkust. Om daar levensvatbaar te blijven, moeten de twee hun krachten bundelen, zo klinkt het. Beide groepen hebben elkaar wat te bieden in de VS, zo leren we van verschillende experts. Terwijl Delhaize een lagere kosten en een distributieketen heeft (Ahold besteedt die uit), is de Nederlandse groep sterker op het vlak van winstontwikkeling en heeft het geïnvesteerd in groeiformules.
Initiatief kwam uit België
In 2006 probeerden de bedrijven ook al samen te gaan, maar toen klikte het niet. Het initiatief voor de nieuwe poging kwam dit jaar van de Belgen. Delhaize kampt met wisselende resultaten en heeft veel last van concurrentie van de Duitse concerns Aldi en Lidl. De winstmarges staan onder druk. Een overname door een Amerikaanse partij zien de Belgen niet zitten en dus zochten ze contact met Ahold", meldt de NOS. De aankomende partners staan samen sterker tegenover leveranciers. Ze kunnen mogelijk nog grotere kortingen bedingen.
De feiten:
- Ahold en Delhaize kondigen voornemen aan hun ondernemingen te combineren in een fusie van gelijken
- De fusie zal een complementair fundament creëren van meer dan 6.500 winkels en 375.000 medewerkers, gekenmerkt door vertrouwde merken met sterke lokale identiteit
- De combinatie, Ahold Delhaize, zal meer dan 50 miljoen(1) klanten per week kunnen bedienen in de Verenigde Staten en Europa
- Ahold Delhaize zal innovatie versnellen dankzij gezamenlijke expertise die meer waarde en keuze biedt aan klanten in supermarktformules en op online platforms
- De combinatie zal medewerkers een nog betere plek bieden om te werken, voortbordurend op gezamenlijke waarden en een rijke geschiedenis
- Mats Jansson, Chairman van Delhaize Groep, zal Voorzitter Raad van Commissarissen (RvC) van Ahold Delhaize worden. Jan Hommen, Voorzitter RvC Ahold, en Jacques de Vaucleroy, Commissaris van Delhaize, zullen Vicevoorzitter van Ahold Delhaize worden
- Dick Boer, Chief Executive Officer (CEO) van Koninklijke Ahold N.V. wordt CEO. Frans Muller, Chief Executive Officer van Delhaize, zal Deputy CEO en Chief Integration Officer worden
- De transactie zal aanzienlijke waarde creëren, met verwachte jaarlijkse synergievoordelen van € 500 miljoen, voor het eerst te behalen in het derde jaar na afronding
- Beide ondernemingen genereren een forse kasstroom waardoor Ahold Delhaize in toekomstige groei zal kunnen investeren en die aandeelhouders een aantrekkelijk rendement oplevert
- Ahold en Delhaize bedrijfsonderdelen rapporteerden in 2014 opgeteld een netto-omzet van € 54,1 miljard, een aangepaste EBITDA van € 3,5 miljard, een nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van € 1 miljard en een vrije kasstroom van € 1,8 miljard(1)
- Ahold zal het lopende aandeleninkoopprogramma stopzetten; voorafgaand aan de afronding van de transactie zal € 1 miljard aan Ahold aandeelhouders worden uitgekeerd via een kapitaalrestitutie en een omgekeerde aandelensplitsing
- Na afronding zullen Delhaize aandeelhouders 4,75 gewone aandelen Ahold krijgen voor elk gewoon aandeel Delhaize. Ahold aandeelhouders zullen ongeveer 61% bezitten van het kapitaal van de gecombineerde onderneming; Delhaize aandeelhouders zullen ongeveer 39% bezitten
- De transactie wordt naar verwachting halverwege 2016 afgerond, na goedkeuring van toezichthouders, consultatie van medewerkersvertegenwoordiging en goedkeuring van aandeelhouders
- Zowel het Executief Comité als de Raad van Bestuur van Delhaize als de Raden van Bestuur en Commissarissen van Ahold staan unaniem achter de transactie en bevelen deze aan.