Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
minder tomaat en komkommers, meer paprika

Consument kocht eerste helft 2015 minder verse groenten

In de afgelopen jaren daalde in Nederland de consumptie van verse groenten en fruit. Er is nog geen ommekeer te zien. In de eerste helft van 2015 kochten Nederlandse huishoudens 3 procent minder verse groenten en bijna evenveel vers fruit als in 2014. De gemiddelde prijs die de consument voor een kilo verse groenten betaalde, lag 1 procent boven het niveau van 2014. De kiloprijs van vers fruit daalde met 2 procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van GfK cijfers. Prijsacties en media-aandacht stimuleerden aankoop paprika, tomaat, appel en peer. Vlak na het ingaan van de Rusland boycot kochten Nederlandse huishoudens van sommige producten, waaronder paprika, tomaat, Conference peer en Elstar appel, tijdelijk meer.



Vooral de lage prijzen, prijsacties en de media-aandacht stimuleerden deze grotere aankoop. In de eerste helft van 2015 daalde de totale groente aankoop met 3 procent vergeleken met 2014. De consument kocht echter iets meer tomaat en paprika, terwijl 10 procent minder komkommer is gekocht. Het koude voorjaar is ongetwijfeld van invloed geweest op de Nederlandse consumptie van een saladeproduct als komkommer. De consument moest daarnaast 7 procent meer neertellen voor een komkommer dan verleden jaar.



Consument betaalde minder en kocht meer Elstar
De Nederlandse consument toonde meer interesse in Elstar appelen in de eerste helft van 2015. Het gekochte volume steeg met 7 procent, dit wel bij een prijs die bijna een kwart lager lag dan in 2014. De consumptie van Conference peer daalde licht met 1 procent na een sterke stijging in de periode augustus tot en met december 2014. In deze periode, dus na het instellen van de Russische boycot in augustus 2014, kocht de Nederlandse consument beduidend meer Conference dan een jaar terug (+47%).

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: