Consument kocht eerste helft 2015 minder verse groenten
Vooral de lage prijzen, prijsacties en de media-aandacht stimuleerden deze grotere aankoop. In de eerste helft van 2015 daalde de totale groente aankoop met 3 procent vergeleken met 2014. De consument kocht echter iets meer tomaat en paprika, terwijl 10 procent minder komkommer is gekocht. Het koude voorjaar is ongetwijfeld van invloed geweest op de Nederlandse consumptie van een saladeproduct als komkommer. De consument moest daarnaast 7 procent meer neertellen voor een komkommer dan verleden jaar.
Consument betaalde minder en kocht meer Elstar
De Nederlandse consument toonde meer interesse in Elstar appelen in de eerste helft van 2015. Het gekochte volume steeg met 7 procent, dit wel bij een prijs die bijna een kwart lager lag dan in 2014. De consumptie van Conference peer daalde licht met 1 procent na een sterke stijging in de periode augustus tot en met december 2014. In deze periode, dus na het instellen van de Russische boycot in augustus 2014, kocht de Nederlandse consument beduidend meer Conference dan een jaar terug (+47%).
Bron: GroentenFruit Huis