GroentenFruit Huis presenteert plannen collectieve communicatiestrategie
De middag werd voorgezeten door Wim Zomer, voorzitter van de Business Council Voeding & Gezondheid van GroentenFruit Huis. "Now is the moment", zo hield hij de aanwezigen voor. "Mijn belangrijkste trigger om als sector de schouders onder een gezamenlijk initiatief te zetten, was een opmerking tijdens de GroentenFruit Huis nieuwjaarsreceptie anderhalf jaar geleden waarom we als groenten- en fruitsector zo weinig zichtbaar zijn. Daar werd een vergelijking gemaakt met de vleessector, die ieder jaar voor het zomerreces het binnenhof overlaadt met vlees tijdens de inmiddels traditionele BBQ."
Consument op diverse manier bereiken
Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis, zoomde in op de recente consumptiecijfers die GroentenFruit Huis in een halfjaarbericht heeft verspreid richting de pers en die in grote getale zijn opgepikt. "We hebben veel bondgenoten in de vorm van retailers, horeca en diverse organisaties in de samenleving die graag willen meehelpen om de consumptie van groente en fruit te verhogen. De vraag aan ons als sector is om de handschoen op te pakken en initiatief te nemen. De campagne is gericht op gedragsverandering en zal moeten leiden tot nieuwe vormen van dienstverlening – waaronder logistiek -, productontwikkeling en communicatie met de consument zowel bij de productie als in het winkelschap"
Caroline van Lieshout, voorheen als directeur strategie bij reclamebureau FHV BBDO verbonden aan de campagne en tegenwoordig vanuit haar eigen bedrijf, lichtte de campagne verder toe. Kern van de campagne is een gedragsverandering te bewerkstelligen. "Dat lukt alleen als we de consument op diverse manieren bereiken. Dus zowel via mediacampagnes als door aanwezigheid op de winkelvloer, in bedrijfsrestaurants, kiosken etc. Om gedragsveranderingen te bewerkstelligen is het nodig consumenten een aantal jaar achtereenvolgens met een boodschap te confronteren en die steeds een beetje bij te sturen." De presentatie van de bijeenkomst is voor leden van GroentenFruit Huis terug te vinden op de website achter de login.
Nieuwe vormen van dienstverlening
De reacties uit de zaal waren divers. Zo was bij sommigen de indruk gewekt dat de nadruk op groenten ligt. Dat is echter een misvatting. De campagne is ingedeeld in kwartaalcampagnes waarbij tijdens het ene kwartaal de nadruk misschien wat meer op groenten komt te liggen en het andere kwartaal op fruit. Individuele inbreng van leden, samen met hun afnemers is een belangrijk onderdeel van de campagne. Verder vroeg een aantal leden zich af of de campagne alleen mogelijkheden biedt voor productinnovaties. "Daar is ruimte voor, maar soms kan het ook heel simpel zijn door een product alleen maar aan te bieden op een andere plaats. Bijvoorbeeld snacktomaatjes in het schap met voorverpakte broodjes voor de lunch."
De aanwezige leden is gevraagd een intentieverklaring te ondertekenen. Dit is geen definitief 'ja'. Zij hebben hier echter mee aangegeven of ze wel of niet bereid zijn serieus na te denken om collectief te investeren in de campagne. Hoewel bedrijven die weinig tot geen afzet hebben in Nederland niet direct profiteren van een hogere consumptie in Nederland, kunnen zij wel hun voordeel doen met de marketingkennis die wordt opgedaan. Er zijn plannen om, bij bewezen succes, de campagne uit te rollen naar andere landen. De overall uitkomst was dat het goed is, dat er als sector initiatief wordt genomen om de dalende consumptie tegen te gaan.
Spijkers met koppen
Om gebruik te maken van de positieve aandacht voor groenten en fruit in de samenleving en – niet onbelangrijk – om aanspraak te kunnen maken op ruime EU financiering vanaf 2017, is het nu tijd om spijkers met koppen te slaan.
Meer informatie: Anne Marie Borgdorff [email protected] of Caroline van Lieshout [email protected]