Fotoreportage Deutscher Obst en Gemüse Kongress
Bleser zei dit afgelopen vrijdag over op het Obst en Gemüse Kongress. Het congres wordt georganiseerd door AMI, Fruchthandel Magazin en GS1. Mede door de gezellige avond op donderdag is het event uitgegroeid tot een van de belangrijkste van de Duitse AGF-handel. Vrijdag opende Bleser het congres.
Bekijk de fotoreportage hier.
Moeilijke tijden achter de rug
Hij benadrukte de moeilijke tijd die de sector door heeft gemaakt, maar sprak toch positief. Hij wees op de nieuwe markten die bereikt zijn. Daarbij denkt hij niet alleen aan Azië (Korea, China), maar ook aan Arabische landen en de VS. Volgens Bleser zet de overheid zich sterk in om dit soort markten te openen - maar is en blijft het een lang en lastig project. Daarom wil hij ook met regionale merken inzetten op het verhogen van de consumptie van Duitse AGF. "We moeten de regionale producten beter herkenbaar maken. De Duitse AGF-consumptie stagneerde de afgelopen jaren en vermindert nu zelfs. Daar moeten we wat aan doen." Bleser wil onder andere inzetten op de consumptie onder jongeren en kinderen. De komende jaren gaat daar extra geld naartoe.
Minder druk op de markt
In combinatie met de lagere oogsten is de druk op de markt dit jaar een stuk lager. Tot Blesers opluchting betekent dat ook dat er geen product meer van de markt gehaald wordt.
Op het congres verder aandacht voor de wereldwijde appelmarkt, handelsstromen die Europa niet meer bereiken en de consumptie van snack-AGF. Morgen meer hierover.
Bekijk de fotoreportage hier.