Gedurende de eerste helft van 2015 gaven huishoudens 8,4% meer uit aan verse biologische producten ten opzichte van de voorafgaande periode. In de vakhandel nam de verkoop in deze periode met 10,5% toe, waarmee de totale verkoop de €8 miljard overschrijden.
VS: Omzetstijging van ruim $35 miljard
In de VS heeft de marketing van biologische producten vruchten afgeworpen. In 2014 groeide de markt met 11% en bereikte een waarde van $35,9 miljard (€29,5 miljard). Dit is een vertienvoudiging ten opzichte van het jaar 1997. Volgens de Organic Trade Association bedraagt het aandeel biologische voeding nu bijna 5% van de totale verkoop en is 12% van de versproducten van biologische oorsprong.
Er is een grote vraag naar biologische voeding in Frankrijk waardoor de markt blijft groeien. In 2014 nam de verkoop met 10% toe ten opzichte van het jaar ervoor naar €5 miljard. Negen van de tien consumenten kiest af en toe voor biologisch en zes van de tien maandelijks. Om in de toenemende vraag te kunnen voorzien, zijn een aantal telers overgegaan op de biologische teelt. Het bio-areaal is hierdoor gegroeid met 4% naar 1,1 miljoen hectare. De eerste ramingen voor de biomarkt laten een gunstige ontwikkeling zien voor 2015. Alleen al tot 17 mei groeide het aantal biotelers met 16% ten opzichte van dezelfde periode in 2014.
Denemarken: Europa's koploper in bio-export
Ook in de Scandinavische landen liet de biologische sector in 2014 een positieve ontwikkeling zien. In Denemarken is het aandeel biologische voeding 8% op het totaal. In Noorwegen bedraagt dit echter maar 1,4% van het totaal. Denemarken is bovendien de grootste bio-exporteur naar onder andere Duitsland, Zweden, Frankrijk en Nederland met inkomsten ter waarde van €204 in 2014. Ramingen geven aan dat tegen 2020 dit bedrag verdubbeld zal zijn.
In 2014 maakte de biologische markt in Zweden een explosieve groei van 38% door. Het marktaandeel groeide naar 5,6%. Met name bio-AGF kent een groeiende vraag. Men verwacht een toename van 25% gedurende de eerste 6 maanden van 2015.
In Noorwegen bedroegen de verkoop €256 miljoen.
Zwitserland: Hoogste aandeel bioproducten per hoofd van de bevolking
In Zwitserland groeide de biologische markt met 7,5% in 2014. De verkopen bereikten een waarde van €1,8 miljard en de besteding per hoofd van de bevolking steeg in 2013 met €223, het hoogste bedrag in Europa. Het biologische areaal groeide ook licht en bedraagt nu 12,3%, wat inhoudt dat één op iedere vijf hectare biologisch bewerkt wordt. Het overgrote deel van de biologische producten wordt verkocht bij 's lands grootste retailers: Coop (46,5%) en Migros (27,5%). De biologische detailhandel heeft 13% van het marktaandeel.
Groot-Brittannië: Markt vertoont langzaam herstel
Na jaren van stagnatie in de biosector lijkt de markt zich nu te herstellen. De groei in 2014 bedroeg 4% met een waarde van €2,37 miljard.
Trend: Biologische producten in de horeca
De voorbije zeven jaar heeft in Frankrijk de verkoop van bioproducten in de horeca een sterke groei doorgemaakt en is zelfs vervijfvoudigd. Het aandeel biologische producten in de commerciële keukens groeide van 0,6% in 2008 naar 2,7% in 2014 ter waarde van €191 miljoen. Onderzoek in Frankrijk toonde aan dat 87% van de ondervraagden belangstelling heeft voor biologische voeding op scholen. Jarenlang liep Denemarken voorop om de publieke sector warm te maken voor biologische voeding. Inmiddels bedraagt de waarde van bioproducten in de publieke cateringsector €160 miljoen.