Agrobusinessclub Westland viert 25 jarig jubileum
Ton Stolk (Transtolk), Mischa Arnoud de Cavalon en Tim de Gier van Gist, Adrie Visbeen van Visbeen Transport, Frank Duijvestrijn van Flynth en René van Graafeiland en Johan Hensen van Haluco
Tussen de verschillende gangen door werd ook vooruit gekeken. Daarvoor was Professor Cor Molenaar, expert op het gebied van retail en internetverkoop, uitgenodigd. Hij schetste hoe snel de wereld verandert. "In 2007 kwam de eerste iPhone op de markt, in 2010 de eerste tablet. Nu denken we dat we niet meer zonder kunnen. Mensen besparen geld op hun boodschappen om geld vrij te maken voor hun smartphone." De retaildeskundige waakte voor prognoses op al te lange termijn. "Je kunt hooguit twee, drie jaar vooruit kijken."
Klik hier voor de fotoreportage
Cor Molenaar
Wel kondigde Molenaar aan dat we aan de vooravond van grote veranderingen staan. "Er zullen meer internationale aanbieders komen. Drones zullen hun werk gaan doen in het bezorgen en we kunnen heel andere winkeltijden gaan verwachten. We hoeven in Nederland niet meer naar de winkel, maar we willen naar de winkel. Het is een keuze geworden." Zelf is de professor samen met NNZ betrokken bij het bedenken van verpakkingen die niet in de winkel worden verkocht. Hij riep gemeentebesturen op om beleid te maken op de winkels. "Nu al hebben 250 gemeenten geen volwaardig winkelaanbod. Door zintuigen te prikkelen, kan er veel meer bereikt worden."
Hoewel internet in opkomst is, is het volgens Molenaar niet allemaal goud wat er blinkt. "Er zijn 35.000 webwinkels in Nederland en er draaien er zo'n 35 winst. Webwinkels vergen hele andere vaardigheden en investeringen. Het gaat in de toekomst om hybride concepten die de link maken tussen internet en de fysieke winkels." Hij verwacht hij dat het aandeel food dat via internet wordt verkocht niet de 7% zal passeren. "Amazon richt zich op vers, maar beperkt zich nog maar tot enkele staten van Amerika en wordt zwaar gesubsidieerd door de Chinese regering."
Rien, Dini en Jan van Geest
De professor riep directeuren op om zich verre te houden van het "ja-maar-management". Stel je open voor nieuwe ideeën. Kijk naar jongelui, techniek en bottlenecks. Studenten hoeven in mijn colleges geen boek meer te lezen. Ik draag dezelfde kennis over via filmpjes en de studenten onthouden de informatie beter en scoren hoger. Het gaat niet om feitenkennis, maar het interpreteren van omstandigheden!"
Klik hier voor de fotoreportage