Fotoreportage feest Pinguin en Noliko 50 jaar
Olivier Schalbroeck en Marleen Vaesen, CEO van Greenyard Foods.
De gasten werden welkom geheten door de gastheer van de avond Olivier Schalbroeck. Hij besprak samen met Marleen Vaesen, CEO van Greenyard Foods, de geschiedenis van Noliko en Pinguin. 50 jaar geleden startten de bedrijven bijna gelijktijdig aan hun groei. Marleen Vaesen, CEO van Greenyard Foods vertelt dat oprichter van Noliko, Jan Spaas, op het idee kwam om een conservenfabriek voor groenten op te starten. "Hij is op zoek gegaan naar geld en kwam aan een 80-tal aandeelhouders en startte met succes het bedrijf Noliko. Bijna op hetzelfde moment, aan de andere kant van het land kwamen wilden de gebroeders Dejonghe een diepvriesfabriek starten. Zij waren in Nederland geweest en wilden dit introduceren in Belgiƫ. Zij waren de allereersten in Vlaanderen met een diepvriesfabriek. De naam Pinguin werd onder het genot van een drankje bedacht. Familie Dejonghe wilde kiezen tussen een ijsbeer of pinguin en het is een pinguin geworden."
V.l.n.r.: Jan Spaas (oprichter Noliko), Dominiek Stinckens (MD Noliko) Koen en Herwig Dejonghe (oprichters Pinguin), Hans Luts (MD Pinguin) en Veerle en Hein Deprez.
Klik hier voor de fotoreportage
Top twee en top vijf
Momenteel is Hans Luts Management Director van Pinguin en Dominiek Stinckens beoefent deze functie bij Noliko. Noliko realiseert een omzet van meer dan 222 miljoen euro en behoort tot de Europese top vijf. Pinguin is nummer twee in diepvriesgroenten met een omzet van meer dan 400 miljoen per jaar. Pinguin verkoopt haar producten op vijf continenten en 80 markten. Marleen: "De eerste oogst voor Pinguin was 125 ton diepvriesspinazie. Vandaag produceert de fabriek in Westrozebeke 80.000 ton diepvriesgroenten per jaar. Noliko startte met erwtjes in blik en heeft vandaag de dag de grootste conservenfabriek in Europa met een overdekte fabrieksoppervlakte van 14 hectare." De groei van Pinguin en Noliko ging niet altijd zonder slag of stoot. Maar ieder groeiverhaal heeft momenten van pijnpunten, dat hoort erbij. Daarna kom je er veel sterker uit", aldus Marleen. "Het resultaat mag er vandaag zijn."
Kwaliteit
Er zijn wekelijks controles door externe bedrijven om te kijken of de kwaliteit van de producten gewaarborgd wordt. "Wij produceren dus private labels. Die winkels zijn natuurlijk bezorgd dat de kwaliteitsnormen worden gewaarborgd. Vandaar dat ze regelmatig komen controleren." Een ander belangrijk element van het succes door de jaren heen is volgens Marleen ook de klantgerichtheid geweest. "Zowel bij Pinguin en Noliko werd de klant sterk centraal gezet. Daarnaast hebben we continue investeringen in onze fabrieken gerealiseerd. Dit heeft ook bijgedragen aan het succes. Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler in het hele verhaal. Wij leven van en met de natuur, dus is het ook zeer belangrijk dat wij als bedrijf de natuur respecteren en daar met een duurzame manier mee omgaan. Dit zijn de sleutelelementen van de groei."
Klik hier voor de fotoreportage
Toekomst
De toekomst voor de beide bedrijven ziet de CEO positief in. "We hebben alle elementen in huis om te blijven groeien. Dit jaar hebben we een belangrijke stap gemaakt in de groep door de fusie met Univeg en Peatinvest. De missie van de groep Greenyard Foods werd deze avond diverse malen herhaald, zowel door Marleen Vaesen als Hein Deprez. "Mensen helpen gezonder te leven door ze op elk moment van de dag te laten genieten van groenten en fruit op een makkelijke, snelle en lekkere manier en dit met respect voor de natuur."
Er zijn veel mensen betrokken geweest bij het succesverhaal van beide bedrijven. "De medewerkers en het management heeft zich jarenlang ingezet om de groei te realiseren met een passie voor het bedrijf." Marleen gaf nog diverse woorden van dank, waaronder aan de stichters van de bedrijven Herwig en Koen Dejonghe en Jan Spaas. "Ook wil ik een speciaal woord van dank richten aan Hein en Veerle Deprez. Zij zijn in 2006 in het 'pinguin-verhaal' gestapt. Hein is een ondernemer en de drijvende kracht achter de groep. Zijn passie en visie maakt dat onze groep zo snel is gegroeid en dat we blijven groeien." Daarnaast werden ook alle telers en consumenten bedankt. Er werd ook een attentie voorzien voor Hans Luts van Pinguin en Dominiek Stinckens, de huidige mangement directors van respectievelijk Pinguin en Noliko.
Frank Fol en Tia Hellebaut
Tia Hellebaut won goud bij het onderdeel hoogspringen op de Olympische Spelen in 2008. Ze heeft Frank Fol leren kennen als voedingscoach. Frank heeft al twee maal diƫten samengesteld en gekookt voor de Belgische atleten tijdens de Olympische Spelen. "Frank heeft er met zijn gezonde gerechten voor gezorgd dat ik goed begeleid werd op het gebied van voeding en een geweldig dieet voorgeschoteld kreeg. Hij maakte voor elke atleet andere maaltijden klaar, afhankelijk van de sport. Mijn favoriet was de soep."
Na de presentaties konden gasten netwerken en genieten van de heerlijke gerechten van Groentekok Frank Fol.
Hein Deprez sprak nog over de toekomst van de bedrijven en de sector. Morgen volgt een verslag van zijn presentatie op AGF.nl