12,5 miljoen euro boete voor concurrentievervalsing bij koel- en vrieshuizen
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: De ondernemingen hebben verboden afspraken gemaakt en daarmee de concurrentie vervalst. Concurrentie is nodig voor een scherpe prijs, betere kwaliteit en innovatie in een sector. Kartels mogen gewoon niet. Eén onderneming heeft extra meegewerkt aan ons onderzoek en krijgt daarom een korting op de boete. Tijdens de onderzoeken in de koel- en vrieshuissector zijn er nog twee vrieshuizen die ook verbeteringen voor de toekomst hebben beloofd. Met de boetes en de beloftes willen we bereiken dat er meer concurrentie komt.
Boetekorting voor meewerken aan onderzoek
De ondernemingen, Eimskip, Kloosbeheer, Samskip en Van Bon (nu H&S Coldstores) hebben boetes gekregen tussen 450.000 euro en 9,6 miljoen euro. De vier bedrijven zijn een belangrijke schakel van onze economie in de sector havens en transport.
Kloosbeheer heeft zijn fouten erkend en heeft vanaf het bedrijfsbezoek meegewerkt aan het onderzoek van ACM. Door de extra medewerking is de boete aan dit bedrijf 10% lager uitgevallen. Kloosbeheer voerde in de onderzochte periode verschillende fusiebesprekingen. Kloosbeheer erkent dat zij 'te vroeg te open' zijn geweest en dat ook bij het uitwisselen van informatie tijdens fusiebesprekingen de mededingingsregels kunnen worden geschonden. ACM ziet dat Kloosbeheer structurele wijzigingen heeft doorgevoerd in de bedrijfscultuur en bedrijfsstructuur om overtredingen in de toekomst te voorkomen.
Veel contacten tussen concurrenten
De beboete bedrijven vervalsten tussen 2006 en 2009 de concurrentie op verschillende manieren. In verschillende e-mails zijn afspraken teruggevonden. Regelmatig werd concurrentiegevoelige informatie uitgewisseld. De managers vertelden bijvoorbeeld de prijs voor de opslag van de levensmiddelen aan elkaar. Ook vertelden ze aan elkaar of hun koel- en vrieshuizen goed gevuld waren en ze dus een opdracht wilden hebben of niet. Soms maakten ze afspraken wie welke klant zou krijgen of welke prijsstijging doorberekend zou worden. Er werden ook afspraken gemaakt over offertes aan bedrijven zodat er van tevoren duidelijk was wie de opdracht zou binnenhalen.
Bedrijven havens en transport werken nauw samen
Koel- en vrieshuizen zijn een belangrijk tussenstation in het transport van levensmiddelen. Er worden verschillende producten opgeslagen: van vruchtensappen en groenten tot vis en vlees. Koel- en vrieshuizen zijn vooral te vinden op logistieke knooppunten zoals havens. In en rond de haven werken vele bedrijven nauw samen om snel en efficiënt te kunnen werken. Het kan er echter ook toe leiden dat er gemakkelijk afspraken worden gemaakt die de concurrentie belemmeren. ACM krijgt ook nu nog signalen dat er in andere delen van de sector havens en transport niet eerlijk wordt geconcurreerd.
Vizier op havens en transport
De havens vormen, samen met het transport eromheen, een belangrijke sector van de Nederlandse economie. De sector is goed voor bijna 6% van het Bruto Nationaal Product en biedt meer dan 170.000 arbeidsplaatsen. ACM heeft voor 2016 en 2017 haar vizier onder andere gericht op deze sector. Daarbij kijkt ACM niet alleen naar bedrijven die de regels overtreden, maar maakt ACM bedrijven ook bewust van risicovol gedrag.
Bron: ACM