Fotoreportage viering 5.000 dagen Koppert Cress
De stip aan de horizon van Rob...
Zes 'helden' kregen spreektijd om deze missie kracht bij te zetten. De eerste was professor Wim de Ridder. Deze hoogleraar toekomstonderzoek had bij Rob Baan een streepje voor vanwege het advies bij de start van zijn bedrijf dat de stroomprijs flink zou gaan dalen. Nu adviseerde hij om een kennisplatform te bouwen om de gezonde delta mogelijk te maken in de foodmetropool Rotterdam. "Uit het verleden kun je weinig leren, ga nu met elkaar aan de slag."
De tweede spreker was kinderarts Koen Joosten van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Hij waarschuwde dat de klok op twee voor twaalf staat wat betreft de gezondheidstoestand in Nederland. Samen met Rob wil hij de barricaden op, omdat veel gezondheidsproblemen als diabetes en obesitas te voorkomen zijn met een gevarieerde groente- en fruitconsumptie. "Ik wil als kinderarts niet alleen zieken genezen, maar ook voorkomen. De broccolismaak begint in de baarmoeder", hield hij de aanwezigen voor. "Begin nooit met suikerhoudende groente hapjes bij kinderen, maar herhaal en varieer met verse groenten. Dat nemen ze de rest van hun leven mee. Verder moeten voor kinderen van 0-4 jaar suikerhoudende dranken worden afgeschaft, moeten kinderdagverblijven iedere dag groente op het bord krijgen en moeten er allianties worden gemaakt met telers en supermarkten om de kinderen gezonder te laten eten."
Volop aandacht
Ook directeur Gert Mulder van GroentenFruit Huis deed een oproep om groenten weer 'top of mind' te krijgen. Hij wees op de noodzaak van de fijnmazige distributie om de groenten weer bij de consument te krijgen en gaf voorbeelden dat met een goede presentatie zelfs bij bekende fastfoodketens de groentenconsumptie moeiteloos verveelvoudigd kan worden. "En de bonus van een verhoogde groenten- en fruitconsumptie? 8 miljard omzet en 120.000 banen erbij!"
Hein Deprez van Greenyard Foods noemde de glastuinbouw de meest duurzame wijze van voedselproductie. "Jullie zijn daar in Nederland koploper in. Neem de aardbeienteelt, vijftien jaar geleden dacht iedereen dat die uit de Benelux zou verdwijnen en zich naar Zuid-Spanje en Marokko zou verplaatsen. Door de substraatteelt lukt het nu om met de hoogste arbeidskosten daar een goed rendabele teelt van te maken." Volgens Hein is er geen sprake van overproductie, maar van onderconsumptie. "Jullie maken veel te weinig tomaten." De Univeg-topman prees de diversiteit van het AGF-assortiment met haar vele vitaminen, mineralen en vezels, maar noemde dit ook gelijk de bottleneck. "De consument eist een product dat exact het zelfde is, pas dan krijgt het vertrouwen en die standaardisatie is met groenten en fruit niet eenvoudig. Gelukkig slagen we daar steeds beter in, bijvoorbeeld door het rijpen van avocado's, mango's en bananen."
Dat laatste was Shawn Harris van Nature's Pride op het lijf geschreven. Ze vertelde in 1989 voor de liefde naar Nederland te zijn gekomen met twee koffers, een fiets en 100 dollar. Met de liefde was het niet goedgekomen, maar met het bedrijf wel. Shawn vertelde altijd geloofd te hebben in een betere kwaliteit van de producten en een betere relatie met de telers. Dat resulteerde onder meer in een van de eerste mangorijpcellen en een ethical trade agreenment met de leveranciers. Inmiddels zit ze 16 jaar in de business en en groeide het assortiment naar 40 producten in 2004 en 500 producten vandaag de dag.
Rob Baan met zijn vrienden: Huib Herbert van Vijverberg Advies, Prof. Wim de Ridder, Sanne en Ruud Koornstra
Shwan gaf aan dat de focus bij Nature's Pride steeds meer op sourcing gaat liggen. "In China werd drie jaar geleden nog geen enkele avocado geïmporteerd en nu dertig containers per week. We bereiden ons voor op een wereldwijd tekort aan avocado's de komende jaren." De onderneemster hield de aanwezigen voor alleen kwaliteit en smaak in het schap te leveren, klanten en leveranciers tevreden te houden, maar ook op zijn tijd nee te durven zeggen. Ook hield ze een deur open voor de Westlandse telers. "Wij betrekken 500 producten uit 70 landen, maar sommige daarvan kunnen best in het Westland geteeld worden. Durf nieuwe producten in je kas te zetten en ga ervoor!"
Trendwatcher Adjiedj Bakas was bij de opening van Koppert Cress tien jaar geleden al als spreker present en werd nu ook overgevlogen per helikopter. Hij riep op om de funfactor van food niet te vergeten. "Mensen hebben een negatieve associatie met het woord groenten, maar zijn positief over salades. Waarom zou je ze dan niet zo verkopen?" Op onnavolgbare wijze en met veel beeldmateriaal liet hij zien hoe de voedselproducties er in de toekomst uit komen te zien. "Ga waar geen pad is en laat een spoor achter!"
Het was Rob Baan op het lijf geschreven...
Klik hier voor de fotoreportage