Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ruud Veltenaar: "Omdenken: jullie verkopen gezondheid"

Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis

Tholen - Op 20 april werd de Algemene Leden Vergadering van het GroentenFruit Huis gehouden. Veel leden uit de AGF-sector waren hier vertegenwoordigd. Na het officiële gedeelte werden de aanwezigen geïnspireerd door trendwatcher Ruud Veltenaar. Denkt u na over de toekomst? Hoe ziet uw toekomst eruit en bent u zich ervan bewust dat we in een transformerende wereld leven? Of denkt u alleen in het nu en gisteren?


Spreker Ruud Veltenaar.

Het nieuwe ondernemen

Met deze en meer vragen prikkelde Veltenaar de AGF'ers. Als beeld gebruikte Veltenaar een foto. "Bedenk dat deze foto op de kop hangt. Hoe ga je daarmee om?, vroeg hij de aanwezigen. Afstand nemen, meekantelen, waren zomaar een paar reacties uit de zaal. "Transformeer dat op uw denken als het gaat over de toekomst. Blijft u handelen zoals nu dan haalt uw concurrent u in. Kantel mee, bekijk uw bedrijf eens van een afstand. Als voorbeeld noemde Veltenaar het nieuwe ondernemen, denk hierbij aan taxibedrijf Uber die zonder zelf ook maar één taxi te bezitten de grootste taxionderneming ter wereld is, of Facebook, Alibaba en Airbnb. Allemaal voorbeelden van bedrijven die anders denken dan de rest."

Klik hier voor de fotoreportage


Een blik in de zaal...

Omdenken

"Ik constateer alleen maar", maar dat kunt u ook, hield hij de zaal voor. "Kijk naar de wereld om je heen en durf mee te kantelen. Een veranderende markt, hoe draai je mee?" Omdenken was de boodschap. "Denk aan de aanschaf van bijvoorbeeld een wasautomaat. Wanneer je moet betalen per gebruikte wasbeurt en het apparaat dus zelf niet aanschaft zal dit er toe leiden dat de fabrikant van de machine zal zorgen dat de machine veel langer mee zal gaan, het is tenslotte in zijn belang omdat hij afrekent per wasbeurt. Of een product als een lamp, wat koop je eigenlijk? Licht, laat mensen alleen voor het netwerk betalen en niet voor de apparaten die draaien op dat netwerk. Gevolg is een langere levensduur van de apparaten omdat het in het belang van de fabrikanten is dat hun apparaten heel lang mee gaan en hierdoor ook minder milieubelastend zijn."

U verkoopt gezondheid

"Omdenken, hoe doe je dat dan? Kijk naar je business model, hoe ziet dat eruit? Wat kan anders en wat zijn daarvan de gevolgen. Meer winst? Meer welvaart? Of meer welzijn? Wat verkoopt u? Groenten en fruit? Nee, u verkoopt gezondheid, u verkoopt medicijnen, waardeer uw product om. Denk niet als gisteren maar denk aan morgen. Zie de consument van de toekomst, dat is een zelfbewuste jonge generatie die geen groenten en fruit koopt maar zij koopt in het AGF-schap gezondheid, beleving, ontdekking, ervaring, kleur en vult u zelf maar verder aan. Ziet u kansen voor uw bedrijf? Omdenken, een kleine verandering in uw businessmodel kan de start zijn van de transformatie van uw bedrijf."

Na de inspirerende woorden van Ruud Veltenaar was het tijd voor de borrel en netwerken. Leuk om zoveel AGF'ers met elkaar te zien praten. Afsluitend werden de aanwezigen getrakteerd op een buffet.



Bekijk de fotoreportage om een indruk te krijgen wie er zoal aanwezig waren.

Auteur: Andries Gunter
Foto's: Corline Boekhout en Andries Gunter