Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Investeringen in nieuwe markten en innovaties

Fruitmasters: seizoen hardfruit viel tegen, zachtfruit mee

De Coöperatie Koninklijke FruitmastersGroep U.A. heeft donderdag 21 april tijdens de Algemene Ledenvergadering haar cijfers gepresenteerd over 2015. Fruitmasters investeert in de toekomst. Bij al deze investeringen ligt de aandacht op drie pijlers: nieuwe afzetmarkten, productvernieuwing en continue innovatie van de kernactiviteiten.



Nieuwe afzetmarkten
Fruitmasters benadert actief de markt om al het fruit van haar leden af te zetten. Daarvoor is er intensieve samenwerking met een uitgebreide klantenkring. Fruitmasters beschrijft de thuismarkt als een belangrijke afzetmarkt, daarnaast heeft de organisatie nauwe relaties met klanten binnen Europa en in toenemende mate ook op verre bestemmingen. In samenwerking met de overheid investeerde Fruitmasters in nieuwe afzetmarkten. Daarnaast zet Fruitmasters actief marketing in om nieuwe afzetmarkten te bewerken. In 2015 is de afzet naar nieuwe exportbestemmingen zoals China en het Midden-Oosten toegenomen. Ook is het eerste product geëxporteerd naar Brazilië. Daarnaast zette Fruitmasters zich in voor markttoegang naar India en Vietnam met positief resultaat.



Onderscheid in de markt door productvernieuwing

Met conceptrassen onderscheidt Fruitmasters en haar telers zich in de markt. Naast de Kanzi-appel lanceerde Fruitmasters in 2015 de Migo-peer. Migo is gepositioneerd als 'the Friendly Pear' die je altijd en overal als tussendoortje kunt eten. Met de merken Prestige en Bob's zorgt Fruitmasters voor onderscheid in het zachtfruitsegment. Dit draagt bij aan de vermarkting van de totale zachtfruitcategorie. Daarnaast heeft de organisatie initiatief genomen bij de ontwikkeling van nieuwe aardbeiendoordragers, die rendabeler zijn voor de teelt en aansluiten bij de smaak van de consument.


Investering in een waxlijn voor appelen.

Innovatie bij kernactiviteiten

Fruitmasters investeert in het koelen, sorteren en verpakken van fruit om op die manier haar leden te faciliteren zodat zij zich kunnen concentreren op de activiteiten binnen het eigen teeltbedrijf. In februari namen de leden van Fruitmasters het besluit om te investeren in de nieuwbouw en renovatie van de koelhuizen. Vlak voor de oogst was het volledige koelpark weer op orde. Daarnaast zijn er ook vernieuwingen doorgevoerd in het sorteer- en pakstation van Fruitmasters. Er is onder andere geïnvesteerd in een waxlijn voor appels, zodat Fruitmasters kan voldoen aan de toenemende vraag naar gewaxte appels voor exportmarkten.

Resultaat

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 21 april jl. zijn de resultaten over 2015 gepresenteerd en door de leden goedgekeurd. Voor hardfruittelers was het jaar 2015 veelal niet makkelijk. De druk was met name te zien bij de traditionele rassen. Naar verhouding zijn er in het seizoen 2014/2015 meer appels en peren afgezet in voorraadbakken. Het seizoen 2015/2016 begon met een relatief volle oogst. Het zachtfruit-, houtig kleinfruit- en steenfruitseizoen is goed verlopen. Het zachtfruit heeft met name in het voor- en najaar goede resultaten opgeleverd. Fruitmasters heeft het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) aanzienlijk verbeterd: van € 3,9 miljoen naar € 5,8 miljoen. Het netto resultaat van de onderneming is uitgekomen op € 464.000.

Over Fruitmasters
Fruitmasters is een Koninklijke coöperatie van ruim 400 fruittelers. Als afzetorganisatie levert Fruitmasters sinds 1904 kwaliteitsfruit direct van de Nederlandse telers aan eindafnemers in binnen- en buitenland. Fruitmasters heeft als doel om door vernieuwing en een goede spreiding in het productenpakket een gezond rendement voor haar leden te realiseren. Daarnaast is Fruitmasters een facilitair en logistiek centrum voor het koelen, sorteren en verpakken van fruit.

www.fruitmasters.nl

Publicatiedatum: