“Marktaandeel kasgroenten verdubbelen”
Vorig jaar zag het Barendrechtse bedrijf de netto-omzet stijgen van 1,08 miljard in 2014 naar 1,1 miljard in 2015. Ook onder de streep hield het bedrijf meer over. De nettowinst verdubbelde van 2 miljoen in 2014 naar 4,2 miljoen in 2015. Met die goede resultaten en de snelle aflossing van de 50 miljoen euro die in 2013 geleend werd, staat het bedrijf er weer goed voor. "We hebben binnen anderhalf jaar die lening terugbetaald en we hebben nu, naast de ledenleningen, alleen nog een debiteuren financiering, zoals de meeste bedrijven," vertelt Steven. "Op dit moment is er dus geen noodzaak meer voor bijzonder beheer, maar de bank bepaalt of ze dat toezicht loslaten."
Steven Martina, sinds begin dit jaar CEO van The Greenery.
Groei kasgroentensector
Niet alleen financieel verbeterde de situatie. Ook vanuit telers is er weer meer oog voor The Greenery, merkt Martina. Hij stelde het ambitieuze plan om het marktaandeel in de kasgroentensector te verdubbelen naar 30 procent. Van oudsher had het bedrijf een stevige voet aan de grond in dit deel van de sector. "In tomaten zijn we nog altijd de grootste," licht Steven toe. "In komkommers en paprika's hebben we veel verloren, maar we zien dat die trend ombuigt."
Die verandering wordt mede ingegeven doordat er steeds meer grote telers komen die de volledige afzet niet bij één handelshuis willen onderbrengen. "We verwachten dat er telers zijn die een derde of de helft van hun product via The Greenery willen afzetten. Voor de telers is het ook een vorm van risicospreiding." Binnen het portfolio van The Greenery is voldoende ruimte voor groei, verzekert Martina.
Hoewel die groei bij voorkeur bestaat uit autonome groei, zullen er ook contracten afgesloten worden met nieuwe partijen. "We hebben natuurlijk een voorkeur voor groei via onze eigen telers," vervolgt de CEO. "Autonome groei is vaak de meest stabiele groei. Nadeel is dat we onze leden wettelijk gezien niet met een contract voor langere tijd aan ons mogen binden. Dat kan met een teler waarmee we een samenwerking aangaan wel. Dan kunnen we een contract opstellen voor een aantal jaren."
Nieuwbouw en nieuwe rassen
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in nieuwbouw en efficiëntere stromen binnen de organisatie. Zo wordt aan het Retail DC in Barendrecht een nieuwe afdeling gevoegd voor het Import DC, wat de transporten tussen de verschillende locaties verminderd. Het huidige Retail DC in twee fases vervangen door een nieuw DC en in Breda wordt een nieuw Zachtfruit DC gebouwd. Ook werkt het bedrijf mee aan nieuwe rassen die in de toekomst de markt moeten veroveren. "Het ontwikkelen van een nieuw ras kost veel tijd. Op dit moment ligt de focus op de Junami appelen en de Sweet Sensation peer," vertelt Steven. "Daarmee richten we op de bovenkant van de markt. Maar we zijn ook volop bezig met nieuwe rassen."
In de Primeur van mei vertelt Steven Martina meer over de situatie bij The Greenery. We gaan onder andere in op onderwerpen als: de bijzonder beheer positie bij de bank, het afstoten van vastgoed en de toekomst voor het bedrijf, waarin automatisering een belangrijke rol speelt.
Meer informatie:
The Greenery
+31 (0)180 655 911
www.thegreenery.com