"Exportkansen India zijn er, maar het wordt hard werken"
De containers uit de haven worden naar de groothandelsmarkt gereden. Deze worden daar direct overgeladen en naar de winkeltjes vervoerd.
Lang onderweg
Hij vervolgt: "We kunnen enkel wel verladen als er geen andere of goedkopere appelen op de markt zijn. Dat betekent pas na het seizoen van de Indische appel, en enkel als we interessant in prijs zitten ten opzichte van de Amerikaanse, Italiaanse en Chileense appels. Bovendien hebben we heel wat concurrentie vanuit China. Het is belangrijk dat we een goede, sterke, en zo rood mogelijke appel opsturen. De producten zijn namelijk erg lang onderweg en is er ter plaatse bitter weinig infrastructuur tot koelen. In feite wordt alle fruit ter plaatse zonder koeling verkocht, dus een partij die niet goed is, is binnen de paar uren rot daar, zeker gezien het warme en vochtige klimaat. Van de eigen oogsten in India gaat in totaal 40% verloren door het gebrek aan koeling."
India investeert in koeling
Jeroen vertelt dat er nu wel meer geïnvesteerd begint te worden in koeling. "Dat zal ook er voor zorgen dat ze hun eigen appelseizoen zullen kunnen rekken. Hierdoor zal het seizoen voor importfruit daar nog wat kan krimpen en we nog wat later aan bod zullen komen. Het is ook zo dat onze prijzen voor appel laag was dit seizoen en vorig seizoen, waardoor je automatisch goed in de prijs zit. Ik hoop dat we in de toekomst bij hogere appelprijzen ook verder kunnen exporteren, en dat India dan niet zal afhaken, want dat is nu helemaal nog niet duidelijk."
Stockage van sinaasappelen (groen), allemaal zonder koeling.
Conference
De handelaar ziet ook kansen voor peren op langere termijn. "Maar dan moeten we, net zoals in veel andere nieuwe markten, die mensen vertrouwd maken met onze Conference peer: de groene peer met brons erop en de wat harde en knapperige bite. Ik geloof wel dat we dit zullen kunnen, maar we zullen allemaal gezamenlijk veel inspanningen moeten doen en wat geduld moeten hebben. Bovendien eten mensen daar heel veel appelen, maar bijna geen peren. Daar zijn over het algemeen veel minder vertrouwd mee. Het voordeel is dat we een heel goed product hebben, en er is een groot marktpotentieel, dus zelfs al zijn we met Conference-peren daar een niche, dan nog zou dit een grote exportmarkt kunnen worden. Door dat dit tijd zal vragen, denk ik dat we toch het embargo met Rusland heel erg zullen blijven voelen, en zouden onze Europese politici toch eens een serieuze inspanning moeten doen om toenadering te zoeken tot Rusland."
Een impressie van groenten op de groothandelsmarkt. Let op de goede kwaliteit, ondanks het ontbreken van koeling en een temperatuur van 35° en luchtvochtigheid van 89%.
Groenten, nichemarkt
Voor groenten ziet Jeroen eerder een kleine markt. "Er zijn slechts in beperkte mate supermarkten aanwezig, en die bedienen de toplaag van de bevolking nu. Die supermarkten zullen misschien wel wat groenten van uit België of Nederland willen in hun gamma nemen, maar de grote massa zullen we daar niet onmiddellijk kwijt geraken, alleen al omdat we alles zullen moeten per luchtvracht opsturen. Bovendien hebben ze zelf veel groenten, die kwalitatief heel goed zijn. Maar het belangrijkst: de protocollen zijn nu nog niet in orde, dus we geraken nog niet binnen met onze groenten, zelfs al zouden we dit wel willen. Dus hier is nog heel veel werk aan de winkel. Toch moeten we dit doen vind ik, we kunnen het ons niet permitteren markten over te slaan en kansen te laten liggen."
Groeiend
Jeroen geeft nog wat interessante informatie over het land: "India mag eigenlijk geen land meer heten, maar eerder een continent. Er wonen nu 1,2 miljard mensen, en de bevolking zal de komende jaren aangroeien met 400 miljoen mensen. Dat is heel veel als je weet dat er nu in de VS 310 miljoen, in Europa 520 miljoen of in de Russische Federatie 140 miljoen mensen wonen. De gemiddelde bevolking is 25 jaar oud. Binnenkort zal er iedere maand 1 miljoen mensen 18 jaar worden, dus dit wordt een enorme uitdaging om iedere maand 1 miljoen mensen van werk te voorzien. Langs de andere kant is het ook zo dat er zo enorm veel consumenten bij komen, mensen die ook moeten eten dus. 80% van de bevolking is bovendien vegetariër."
Voor meer informatie:
Jeroen Buyck
Calsa NV
Roeselaarsestraat 9b
8850 Ardooie
Tel: +32 51 74 73 74
Fax: +32 51 74 69 36
www.calsa.be