Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ron Jongejan: "Wanneer stopt dit?"

Consternatie bij importeurs over scannen van containers in Rotterdamse haven

Importeur Ron Jongejan spreekt zijn verbazing uit over het scannen van containers op en rond de Rotterdamse haven. "Een voorbeeld: van de vijftien containers die we binnenkregen moesten er vijf worden gescand. De ene boot komt woensdagavond aan en een tweede donderdag, deze vertrekken donderdagavond en vrijdagmorgen. Vrijdag krijgen we een container vrij die we zelf mogen scannen (extern gelukkig). Regel is dat na 36 uur de douane de container vrijgeeft voor externe scan wat in de meeste gevallen gebeurt. Iedereen wijst naar elkaar maar iets oplossen doen ze niet. Ik vraag me ook af wat de Rotterdamse haven hiervan vindt? De andere containers gaan waarschijnlijk na het weekend vrij komen met de nodige extra kosten. Voor vijf keer overslag in het weekend praten we over circa 1.000 euro erbij. En we hebben dit nu wekelijks aan de hand, week in week uit. Helaas hebben we niet altijd de optie naar een andere haven te gaan."

"Nu hoor ik links en rechts van bedrijven die dezelfde problemen hebben. Dit moet gewoon stoppen. Ik ben niet tegen scans, maar de vertraging die het nu oploopt is niet normaal en niet anno 2016. Een oplossing kan zijn om de bedrijven die gecertificeerd zijn gewoon zelf te laten scannen of dat er eerder containers worden vrijgeven voor externe scans. De douane doet hier niets tegen en komt met reactie dat ze klachten vaker horen en dat ze de regels moeten naleven. Maar wij werken met bederfelijke goederen en gaan dan alles vertragen zodat we vijf dagen verder zijn. Er wordt ook gezegd dat het een kleine percentage is wat hieronder valt, maar bij bederfelijke goederen kan deze kleine vertraging grote gevolgen hebben."

"Voor mij is de schadepost vandaag alleen al 50.000 euro door klanten die afbestellen. En dan heb ik het nog niet over de waarde van de containers die staan de verpieteren. Dit is een drama voor bedrijven zoals wij. Het kost bergen geld en we kunnen niks meer verdienen en onze afspraken niet nakomen. Wanneer stopt dit?"

Voor meer informatie:
Ron Jongejan
Jaguacy Holland BV
Honderdland 312
2676 LV Maasdijk
Tel: +31 174 820265
Fax: +31 174 820399
[email protected]
www.jaguacy.nl
www.jaguacy.com.br

Publicatiedatum: