"Eerste aardappelen later, maar mooie partijen"
Even goed de kwaliteit checken.
Hij gaf aan dat de eerste aardappelen werden gepoot op de laatste dag van februari en noemde de redenen van de latere start. "Veel vroege aardappelen werden rond half maart gepoot en ook het plasticfolie ging er toen over. De structuur van de grond was niet best en het bleef lang koud."
Volop belangstelling voor de eerste veiling.
Seizoen 2015
David was te spreken over het veilingseizoen 2015. "Het kende een vlot verloop met acceptabele prijzen. Maar toen de oogst 2015 grotendeels achter de planken zat, stagneerde de afzet en zakten de prijzen. Met name de export liep slecht. In de maand april kwam er echter een ommekeer. De exportvraag was er weer volop. De import uit de Zuid-Europese landen had te kampen met nachtvorst en overvloedige regenval, dus tegenvallende opbrengsten. En de Nederlandse nieuwe oogst zou er ook niet zo vroeg zijn. De beursprijzen trokken dan ook snel aan en veel vrije partijen werden verkocht."
David Hage is er klaar voor.
Huidige markt
Ook op dit moment is het spannend in de aardappelmarkt. "De laatste week horen we nog van extreme neerslaghoeveelheden in het oosten van het land maar ook in belangrijke aardappelteelt gebieden in de omliggende landen, zoals Duitsland, België en Noord-Frankrijk. Wat de marktwerking hiervan zal zijn moeten we afwachten. Als telers van de Alvantho aardappelen zijn we momenteel dan ook alleen maar gebaat bij goed weer. Dat komt de kwaliteit van het af te leveren product ten goede en de aanvoer loopt veel geleidelijker."
Stichting Make a Memory
Ook dit jaar werd de opbrengst van het eerste kistje Alvantho aardappelen geschonken aan een goed doel. "Dit jaar is ons gevraagd om de opbrengst beschikbaar te stellen aan de Stichting Make a Memory. Stichting Make a Memory fotografeert op verzoek van ouders en via bemiddeling van zorgprofessionals ernstig zieke, terminale en overleden kinderen in de leeftijd van 23 weken (zwangerschap) tot en met zeventien jaar. Het eerste kistje werd afgedrukt voor € 1.000,00 door Andries Quik te Hedel. De opbrengst van € 1.000,00 wordt door de gezamenlijke Thoolse veilingen aangevuld tot € 1.500,00 en wordt geschonken aan de Stichting Make a Memory.
David Hage en Andries Quik met de eerste kist.
"De aardappelpromotie campagne van de N.A.O., de Nederlandse Aardappel Organisatie, onder de naam Power to the Pieper, loopt nu bijna een jaar en blijkt succesvol. Ook op onze eigen website www.alvantho.nl zullen we de komende weken aardappelrecepten publiceren. De consument moet ideeën aangereikt krijgen wat je allemaal met aardappelen kan doen!", besloot de directeur.
De prijzen waren deze ochtend als volgt:
Doré: 60-79
Première: 65-70
Frieslander: 55-72
Eigenheimer: 1,05-1,10
Bildstar: 95
Drielingen: 30-40
Kriel: 55
Voor meer informatie:
Alvantho
David Hage
Langeweg 11
4697 ZG St. Annaland
Tel: 0166-652450
Fax: 0166-653488
[email protected]
www.alvantho.nl