Seminar London Produce Show in teken innovatieve Nederlandse concepten
Het seminar, dat plaatsvond aan de rand van de beursvloer in het Grosvenor House Hotel in London, werd geopend door Aldrik Gierveld, directeur Europees Landbouwbeleid & Voedselzekerheid. Doel van het seminar was de bezoekers aan de beurs kennis te laten maken met innovatieve concepten in Nederland die kunnen bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit. En daar bleek belangstelling voor te zijn.
Aldrik Gierveld en Herman Peppelenbos
Voedingswaarde meten goedkoper
"Consumenten voldoen niet aan de adviesnorm van 250 gram groenten en twee stuks fruit per dag", aldus Herman Peppelenbos. Hiermee vertelde hij nog niet veel nieuws. Wat minder bekend is waarschijnlijk dat consumenten in Japan wordt geadviseerd 380 gram groenten per dag te eten. "Met alleen groenten bij het avondeten, gaan we de norm waarschijnlijk niet halen", aldus Peppelenbos. Toch is het niet echt moeilijk om aan die 250 te komen. Zo toonde hij met foto's aan dat je maar 7 snacktomaatjes, 1 minikomkommer, 1 minipaprika en 7 wortelbolletjes hoeft te eten om aan de tweehonderd gram te komen. Als onderzoeker toont Peppelenbos graag aan wat de voedingswaarde van bepaalde producten is. De veronderstelling van een toehoorder in de zaal dat er tegenwoordig steeds meer producten in het schap verschijnen die slecht smaken en volgens deze persoon dan ook automatisch minder voedingsstoffen bevatten, kon Peppelenbos noch bevestigen noch ontkennen. "Maar daar zouden we graag een antwoord op hebben. Samen met de HAS Den Bosch, ontwikkelen we een methode waarop we veel goedkoper dan nu mogelijk is, inhoudstoffen van producten kunnen meten. Peppelenbos vertelde verder over de onderzoeken die Wageningen UR op initiatief van GroentenFruit Huis in samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven uitvoert op kinderdagverblijven, op het werk, in de horeca en bij middelbare scholen. "Nieuwe concepten, andere eetmomenten, inspelen op doelgroepen en 'make it cool' kunnen bijdragen aan een hogere consumptie."
Gemakkelijk maken
"Goede voeding doet veel voor je lichaam en je gezondheid", zo luidde de openingszin van Yvonne Vanlier, marketingmanager bij Greenco. Het bedrijf omarmde inspelen op meerder eetmomenten en ontwikkelde een heel nieuw concept waarmee Tommies snackgroenten het komende jaar sportkantines gaat veroveren. "Als consumenten met 10 snacktomaatjes al de helft van hun dagelijkse portie groenten binnen kunnen krijgen, dan willen wij het ze gemakkelijk maken. Ons uitgangspunt is: "make it easy, make it relevant, make it more fun and make it available", aldus Vanlier. Steeds meer sportclubs willen gezonde voeding aanbieden in de kantine. "Wij willen sportclubs helpen om hun ambities te bereiken". Ook werkte Greenco, in samenwerking met WUR aan het onderzoek 'Vergadergroenten'. Dit wees uit dat het aanbieden van snackgroente er toe leidt dat per persoon gemiddeld 30 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten wordt gegeten tijdens een vergadering als het gemakkelijk beschikbaar is. "Zo levert Greenco een bijdrage aan het gezonder maken van Nederland!"
Content delen online en offline
Rijk Zwaan ondersteunt verhoging van de groenteconsumptie op geheel andere wijze. In 2009 startte het bedrijf het online platform 'Love my salad'. "Dit initiatief startte in Australië in 2009. Inmiddels is het een netwerk met 250.000 actieve consumenten, is er content in dertien talen en zijn er ruim tweehonderd actieve bloggers", zegt Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. De content wordt gedeeld via Facebook, Instagram, Pinterest en You Tube. Daarnaast is er een website lovemysalad.com en worden er regelmatig offline events gehouden. "Voor ons levert het platform de nodige informatie. We proberen bijvoorbeeld te herleiden hoe de tomaat van de toekomst er uit ziet. Daarbij geloven we in verbinden en delen. Iedere producent of leverancier van een goed verhaal bieden we graag een podium." In Nederland krijgen iedere maand 25 actieve foodbloggers een doos met Rijk Zwaan groenten en concepten. " Zij schrijven over de producten en dit wordt weer door veel consumenten gelezen. Kortom een grote kans voor de groente- en fruitsector om te laten zien wat we in huis hebben."
Yvonne van Lier (Greenco) en Remco de Boer (Sous Fresh)
Inspiratie voor koks
Sous Fresh, onderdeel van de Best Fresh Group, heeft in 2015 een vernieuwend concept in de markt gezet. Insteek is de professionele kok te stimuleren meer groenten en fruit te gebruiken in zijn gerechten. Groenten zijn gezond en brengen kleur en smaak. Remco de Boer, directeur van Sous Fresh, start zijn verhaal met filmbeelden van de bekende chefkok Yotam Ottolenghi en chefkok René Redzepi van het Deense restaurant Noma dat al enkele malen is uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld. "Iedereen heeft interesse in groenten en de combinatie van alle ingrediënten brengt veel smaak", aldus Ottolenghi. Sous Fresh is gespecialiseerd in het beleveren van het Food Service kanaal en ontwikkelde speciaal voor deze markt het merk 'Chefs Inspiration', met als belangrijk onderdeel daarvan de Inspiration Box en gebruik van social media kanalen als Instagram.
"Chefs weten veel te weinig over groenten en de bijbehorende mogelijkheden. Maandelijks stellen we een nieuwe inspiratiebox samen met verrassende groenten en fruit, recepten- ideeën en productinformatie. Op die manier willen we merkbewustzijn creëren", vertelde De Boer. "Onze filosofie is dat chefs de producten in de inspiratiebox zullen gebruiken om te experimenteren. Hun gasten worden verrast met lekkere gerechten en zullen deze thuis willen namaken. Op die manier kunnen we bijdragen om de consumptie van groenten en fruit op termijn te verhogen."
Maarten van der Leeden, Rijk Zwaan
Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis, Wilma van den Oever