Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Nicolas Stevens, Better3fruit: "Ideale oplossing voor verre bestemmingen"

Nieuwe appel met extreem lange houdbaarheid

Tholen - Er komen nieuwe appelrassen aan. Variëteiten met eigenschappen die nooit eerder zijn vertoond. "We hopen in 2016 of 2017 een partner te vinden voor een ras dat een bewaarcapaciteit heeft van acht maanden in een gewone koeling. Voor verre bestemmingen zou dit de ideale oplossing zijn. Met deze appel ben je onderscheidend. Concurrenten die een Elstar of Jonagold naar die verre bestemmingen sturen, maken dan gewoon geen kans meer. In warme landen waar de koudeketen niet goed is georganiseerd, zijn de bekende rassen binnen enkele dagen zacht. Daar hebben we iets op gevonden", vertelt Nicolas Stevens, de directeur van Better3fruit enthousiast.

Extreem lang houdbaar
"Wij testen ondertussen al enkele jaren een appelras dat zeer productief is en extreem lang houdbaar. In een gewone koeling die ingesteld is op enkele graden Celsius blijft die appel acht maanden goed. Daarna heeft hij nog een shelflife van zes weken. Het is een vrucht die knapperig en sappig blijft. Hopelijk vinden we snel de perfecte partner voor dit ras."

Definitie clubras
Hij geeft aan dat de rassen van de toekomst steeds meer richting 'club' gaan. "Een clubras wordt niet altijd op dezelfde manier omschreven of begrepen, maar voor mij is het een variëteit die wordt gemanaged. Het hoeft niet altijd de premium appel te zijn die het beste is in alles, maar een ras er bovenuit steekt met een bepaalde eigenschap, zoals een lange houdbaarheid. Elke appel heeft haar eigen doelpubliek en een 'club' is gewoon een deel van de keten die samen het best mogelijke product willen leveren."


Nicolas Stevens in de proefboomgaard van Better3fruit.

Moeilijk kiezen
Aan de introductie van een nieuw ras gaat heel wat vooraf en dat gaat niet altijd even soepel. "Zowel teelt als telers maken het moeilijk om nieuwe variëteiten te introduceren. De teelt omvat een boomgaard die 15 tot 20 jaar moet produceren om de investeringen terug te verdienen. Die ga je niet snel even omzetten. Telers zelf maken het moeilijk omdat ze veelal niet voldoende samenwerken om bepalend te zijn. Ze zouden eens producenten moeten bezoeken in andere landen. Die hebben enkele duizenden hectare en werken toch samen op een open en transparante manier."

Hij vervolgt: "Stel ik heb een nieuw appelras voor de lokale markt in België, Nederland en Duitsland. Deze variëteit zou de productiekosten met tien cent verlagen. Als dit ook nog een 'managed clubras' is, waarbij de kwaliteit onder controle kan worden gehouden, kan er misschien ook nog eens tien cent meer voor gemaakt worden. Dan spreek je over een enorme impact voor een teler. Maar dan moet er wel een groep opstaan die hieraan mee wil werken over de grenzen heen. De ontwikkeling van een nieuw ras duurt minimum 15 jaar. Die kosten moeten we kunnen terugverdienen en dat gaat niet met een paar hectare aanplant." Nicolas verwacht dat dit nog wel zal gebeuren, al zal dit niet morgen zijn. "Er wordt nu met name Elstar en Jonagold geteeld voor de 'eigen' markt en steeds meer mensen realiseren dat dat niet de toekomst is. Maar ik zie op dit moment nog geen globale visie en geen gemeenschappelijk doel in onze landen. Ik wacht af wanneer de keuze wordt gemaakt om samen een goed product in de markt te zetten, waar telers aan verdienen."

Gericht op de markt

Als het gaat om export ergert hij zich ook aan de kortzichtige visie die voortvloeit uit de huidige situatie. "Er wordt gezegd: Rusland terug of een nieuwe markt voor onze producten. En die nieuwe markt moet dan toevallig precies dezelfde wensen als Rusland hebben? Dat werkt toch niet? Het is beter om het eens omgekeerd te bekijken: Wat zoekt die nieuwe markt en wat kunnen we voor hen betekenen? Wat willen ze? Telers moeten meer marktgericht produceren in plaats van hun producten verschillende markten in te duwen. En dat is net waar Better3fruit kan helpen: een pallet aan diverse rassen voor diverse bestemmingen en smaken. Zo spreid je het risico en kun je terug zien op een duurzame teelt voor teler en consument."

Voor meer informatie:
Nicolas Stevens
Better3Fruit
Steenberg 36
B-3202 Rillaar - België
T: +32 (0)16 24 16 10
F: +32 (0)16 22 88 95
www.better3fruit.com
[email protected]