Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mogelijk faillissement Hanjin schadelijk voor sector?

Tholen - Rederij Hanjin heeft vorige week in thuisland Zuid-Korea uitstel van betaling aangevraagd. Uitstel van betaling is vaak het voorportaal van faillissement. De gevolgen voor de maritieme sector zijn aanzienlijk. Hanjin is een van de grootste rederijen ter wereld. Daarnaast is de onzekerheid groot. Vorige week hield overslagbedrijf ECT in Rotterdam containers vast. Ook in de AGF zijn veel partijen die geraakt dreigen te worden door de financiële problemen bij Hanjin. De vragen stapelen zich op, want wat zijn de gevolgen voor de AGF-handel als de rederij daadwerkelijk failliet verklaard wordt ? We legden mr. Jan Verhoeven van Wille Donker advocaten enkele vragen voor over de consequenties van het dreigende faillissement.


bron: Hanjin

Welke risico's lopen partijen in de AGF-sector door de financiële problemen bij Hanjin ?
"Het grootste risico van de financiële problemen bij Hanjin is dat er vertraging ontstaat in de aflevering van de vervoerde goederen. Zo blijkt uit berichtgeving van persbureau Reuters dat schepen van Hanjin door verschillende buitenlandse havens al worden geweigerd uit vrees dat Hanjin de havengelden niet kan betalen. Deze schepen zullen moeten wachten of moeten uitwijken naar andere havens met vertraging tot gevolg. Zeker voor versproducten kan dergelijke vertraging ernstige gevolgen hebben."

Kan Hanjin aansprakelijk worden gesteld voor deze schade?
"Hanjin is als vervoerder aansprakelijk voor schade aan of verlies van lading tijdens het vervoer. Of Hanjin daadwerkelijk voor schade kan worden aangesproken, hangt echter af van de toepasselijke vervoercondities. Dit kunnen zowel wettelijke bepalingen zijn als contractuele afspraken in de vervoersovereenkomst. Vertragingsschade bij zeevervoer komt echter bijna nooit voor vergoeding in aanmerking. In de situatie dat Nederlands recht van toepassing zou zijn, bepaalt boek 8 van het Burgerlijk Wetboek weliswaar dat een vervoerder zonder vertraging moet vervoeren, maar die regeling is slechts van regelend recht. Dat betekent dat de vervoerder bij overeenkomst van die bepaling mag afwijken. Aansprakelijkheid wegens vertragingsschade kan dan ook contractueel worden uitgesloten. Dat zal in de praktijk ook nagenoeg altijd door de vervoerder gebeuren."

Kan de schade dan verhaald worden op de verzekeraar?
"Om het risico van schade aan of verlies van goederen tijdens het vervoer af te dekken, wordt vaak een goederentransportverzekering afgesloten. Of de verzekering echter ook vertragingsschade als gevolg van de financiële problemen van Hanjin vergoedt, is volledig afhankelijk van de polisvoorwaarden van de betreffende verzekering. Vaak valt een dergelijk specifiek risico echter niet onder de standaarddekking van een goederentransportverzekering en moet daarvoor een aanvullende verzekeringsmodule worden afgesloten."

We hebben begrepen dat er al een kort geding is gevoerd. Waar ging dat over?

"Dat klopt. De brancheverenigingen TLN/FENEX, EVO en Fenedex hebben namens hun leden een kort geding gevoerd tegen containerterminal ECT. Zij hield de Hanjin-containers vast en gaf deze slechts vrij tegen betaling van een vergoeding van € 1.000,00 tot € 1.500,00. De brancheverenigingen waren echter van mening dat ECT geen kosten in rekening mocht brengen voor het vrijstellen van containers. De voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam heeft vrijdag 2 september jl. mondeling geoordeeld dat ECT voorlopig het recht heeft de containers vast te houden. Voor het vrijgeven van de containers mag zij echter niet de eerder genoemde vergoedingen hanteren, maar mag zij enkel de werkelijke handlingkosten, vermeerderd met een opslag van € 25,00, in rekening brengen."

Inmiddels heeft ECT Terminal na overleg mt EVO, Fenex, TLN, Fenedex een nieuwe procedure opgesteld waardoor de containers opgehaald kunnen worden bij de terminal. Zo is het ophalen gebonden aan speciale tijden en alleen via de weg. Daarnaast moet een borg betaald worden. Voor reefers is dat 600 euro. Klik hier om de volledige overeenkomst te bekijken.