Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage

Nederlandse en Belgische standhouders op Asia Fruit Logistica

Tholen - Van 7 tot en met 9 september was de Asia Fruit Logistica in Hong Kong. De Nederlandse en Belgische inbreng bestond dit jaar uit een kleine dertig standhouders. Na de peren en paprika's wordt er volop ingezet om ook voor de Nederlandse tomaten markttoegang te krijgen in China. De hoop is dat dit wat sneller lukt dan bij de eerdere dossiers. De eerste twee beursdagen was het een gigantische drukte. Op vrijdag was het als vanouds wat rustiger op de beursvloer.


Klik hier voor een fotoreportage van de Nederlandse standhouders

De Nederlandse paprika's hadden een exportpilot van twee weken in juli. Nederlandse exporteurs zijn ervan overtuigd dat de export in 2017 een vervolg zal krijgen en ook voor de tomaten van Hollandse komaf zien de exporteurs goede potentie. Differentiatie is het sleutelwoord. The Greenery exporteert naast de Conference ook haar Sweet Sensation-peer op de Aziatische markt. FruitMasters zette de nieuwe Migo-peer in, naast het brede scala zachtfruit. Andere exporteurs, zoals Levarht, probeerden de Aziatische consument te verleiden met de roodgeelgestreepte Enjoya-paprika.


Promotie van de Enjoya-paprika

De Chinese markt is verre van geconsolideerd en bedrijven staan te trappelen om samenwerkingen te ontwikkelen met Chinese importeurs en distributeurs. Zo introduceerde Jaguar the fresh company dit jaar Leopard Fruit in Shanghai, dat zich richt op de import van Chinese producten en de import vanuit Zuid-Afrikaans citrus. Aartsenfruit heeft een kantoor in Hong Kong en ook rijpspecialist Interko werkt aan nieuwe Chinese partnerships.

De Nederlandse zaadbedrijven zijn vaak al langer op de Chinese markt actief. De markt voor ready-to-eat groeit ook in Azië en het Knox-concept van Rijk Zwaan genoot dan ook veel belangstelling. Enza Zaden promootte haar tomaten, paprika's en pompoenen in een kleurrijke stand. De Belgische afvaardiging bestond dit jaar uit de Belgische Fruit Veiling en Calsa.

Opvallend was het grote aantal Mediterrane landen met een stand op de beurs. De markttoegang van Egyptische druiven en Spaans steenfruit zal daar ongetwijfeld een rol in spelen. Turkse exposanten richtten zich hoofdzakelijk op vijgen en citrus. Exporteurs uit India en Pakistan waren er minder aanwezig.

Ook Australië en Nieuw-Zeeland waren goed vertegenwoordigd met respectievelijk steenfruit en appelen. Het lijkt dat deze landen meer en meer hun vizier op Azië gaan richten en dat kan weleens ten koste gaan van de export naar Europa. Ook Zuid-Amerika had meer standhouders dan vorig jaar, waarbij Colombia haar debuut maakte

Klik hier voor een fotoreportage van de Nederlandse standhouders
Morgen publiceren we een fotoreportage van de internationale standhouders en de receptie bij de Nederlandse consul-generaal