Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage internationale standhouders Asia Fruit Logistica 2016

Vorige week vond in Hong Kong de tiende editie van Asia Fruit Logistica plaats. Het bezoekersaantal steeg met 22% en meer dan 11.000 professionals uit 74 verschillende landen namen deel aan de beurs.

In totaal presenteerden 665 bedrijven uit 37 verschillende landen hun producten of diensten, wat neerkomt op zo'n 100 exposanten meer dan tijdens de editie van 2015. "We zijn zeer tevreden met de opkomst van dit jaar," vertelt organisator Wilfried Wollbold van Global Produce Events. "De grote belangstelling laat zien dat de Asia Fruit Logistica beurs in Azië toonaangevend is voor de sector en het bewijst eveneens de groeiende internationale belangstelling van handelaren en leveranciers voor de Aziatische markt."




Klik hier voor het fotoverslag

Australië/ Nieuw-Zeeland

Met name Australië was met zijn indrukwekkende paviljoen beter vertegenwoordigd dan tijdens voorgaande edities. Australië heeft onlangs toegang tot de Chinese markt gekregen voor nectarines. Nieuw-Zeelandse bedrijven presenteerden nieuwe appelrassen voor de Aziatische markt. Het lijkt er op dat Australiërs en Nieuw-Zeelanders wat afstand nemen van de Europese markt en zich in toenemende mate richten op markten in Azië.

Midden- en Zuid-Amerika
Er waren wat meer Zuid-Amerikaanse standhouders aanwezig dan vorig jaar. Columbia nam voor het eerst deel aan de beurs. Ook namen er meer bedrijven uit Ecuador, Mexico en Argentinië deel. Landen uit Midden- en Zuid-Amerika zien Azië als een opkomende markt die open staat voor nieuwe smaken en fruitsoorten. Zo presenteerde de Columbiaanse bedrijven Ocati en Tropical bite hun nieuwe product: gedroogde goudbessen.




China
Er waren dit jaar zowel meer exposanten als bezoekers uit China aanwezig dan voorgaande jaren. Chinese merken worden steeds herkenbaarder en raken meer internationaal georiënteerd.

Klik hier voor het fotoverslag

Tal van Chinese bedrijven presenteerden nieuwe fruitrassen, waaronder kiwi's, citrus, appelen en bananen.

De Chinese markt is verre van geconsolideerd en bedrijven willen maar wat graag samenwerken met Chinese importeurs en distributeurs. Er zijn onlangs wel wat ontwikkelingen geweest. Zo heeft het bedrijf Jaguar the Fresh Company dit jaar Leopard Fruit opgericht. Dat is een Chinese onderneming die gevestigd is in Shanghai en die zich richt op de import van AGF, waaronder citrus uit Zuid-Afrika en de export vanuit China naar Europa. Goldanda is de samenwerking met de Australische citrusproducent Nippys aangegaan.



Klik hier voor het fotoverslag

Europa
Ook Europa was ruimer vertegenwoordigd dit jaar met meer exposanten uit onder meer Nederland, Spanje en Italië. Onder de Nederlandse deelnemers waren Conference peren, appelen, tomaten en paprika's. Deze laatste hopen in 2017 toegang tot de Chinese markt te krijgen.

In China, maakt the Greenery reclame voor twee perenrassen: de Conference en Sweet Sensation. Fruitmasters presenteerde naast een assortiment zachtfruit ook zijn Migo peer. De rode en gele paprika's van Levarht wisten eveneens de aandacht van de Aziatische bezoekers te trekken.

Rijk Zwaan is al ruim aanwezig op de Chinese markt. In Azië groeit de markt voor ready-to-eat-producten. Vandaar dat de Knox sla van het bedrijf op grote belangstelling kon rekenen.

Ook de Belgische bedrijven Truval en Calsa namen deel evenals Enza Zaden dat een aantal andere tomaten-, paprika- en pompoenrassen tentoonstelde.




Azië
Het aantal deelnemers uit India en Pakistan daalde licht. Er waren daarentegen wel meer bedrijven uit Korea en Japan vertegenwoordigd. De Turkse exposanten richtten zich voornamelijk op vijgen en citrus.




Afrika, Zuid-Afrika
Zoals altijd werd de Zuid-Afrikaanse stand druk bezocht. Egypte was ruimer vertegenwoordigd waarschijnlijk met het oog op het naderende citrusseizoen en het feit dat Egyptische druiven toegang tot de Chinese markt hebben gekregen.

Klik hier voor het fotoverslag
Publicatiedatum: