Leo de Kock viert 100-jarig jubileum
De Meisjes met de Wijsjes zorgen voor een vrolijke noot
Het programma werd geleid door spreekstalmeester Marit van Bohemen. Na een hartelijk welkom voor alle gasten was het woord aan Mariska Werring, marketing manager van Leo de Kock. Ze gaf een blik in het verleden van het bedrijf maar blikte vooral ook vooruit.
Marit van Bohemen feliciteert Leo de Kock, zoon van oprichter Leo de Kock
Hierna volgden nog diverse sprekers die stil stonden bij deze bijzondere mijlpaal. Zoals Jan van Hoogen, directeur van Agrico, die zijn trots uitsprak op het dochterbedrijf en zijn vertrouwen uitsprak voor de toekomst.
Jan van Hoogen van Agrico
Ook de burgemeester van Purmerend, Don Bijl, sprak de genodigden toe en wenste dat het bedrijf nog maar lang in zijn gemeente mocht blijven bestaan.
Burgemeester Don Bijl van Purmerend
Namens Albert Heijn nam Said Belhassan het woord. Deze Senior Director Merchandising & Sourcing AGF Bloemen & Planten sprak over de jarenlange relatie en het belang van kwaliteit en innovatie. Tijdens zijn toespraak werd een prachtig schilderij van kunstenares Jacqueline Hoenselaar overhandigd dat de jarenlange samenwerking tussen AH en Leo de Kock verbeeldde. Het formele programma werd afgesloten met een verrassende trendpresentatie van bureau Rozenbrood. Onder de titel 'Spuds in Space' werd een beeld geschetst over de aardappel in 2116.
Said Belhassan, Albert Heijn
Na dit officiële gedeelte was er mogelijkheid om de potato trail door het bedrijf te lopen en te genieten van een pieperhapje en –drankje. De geschiedenis van het bedrijf begon in 1916, of eigenlijk in 1895 toen Leo de Kock werd geboren in Amsterdam. Op 21-jarige leeftijd begon hij vanuit zijn ouderlijke boerderij in Landsmeer met het verkopen van aardappelen. In de jaren die volgen ontwikkelt het bedrijf zich én de retail.
Onthulling cadeau Albert Heijn
Zo komen er eind jaren veertig zelfbedieningszaken en verbreden kruidenierszaken hun assortiment. De supermarkten zoals we die nu kennen ontstaan en hierdoor komt er vraag naar andere producten. Leo bedenkt zo als een van de eersten om aardappels in zakjes te gaan verkopen. Een briljant idee waarvan het bedrijf tot op de dag van vandaag profiteert. In 1977 verhuist het bedrijf naar Purmerend als de locatie in Landsmeer te klein wordt.
Een warm ontvangst voor de familie van oprichter Leo de Kock
Op de huidige locatie wordt een nieuw pand gebouwd met genoeg ruimte. Ook de aardappelwereld ontwikkelt zich en Leo de Kock gaat samenwerken met Agrico, een coöperatie van aardappeltelers. Ze nemen een meerderheidsbelang in het bedrijf en zo wordt Leo de Kock een dochterbedrijf van Agrico. De zonen van Leo de Kock hebben lange tijd in het bedrijf gewerkt en in de jaren negentig nemen de gebroeders Ben, Louis en Leo afscheid. Claris ten Napel neemt het stokje over en runt sinds die tijd het bedrijf.
Marketing manager Mariska Werring speecht namens Leo de Kock
Ook in de laatste jaren heeft het bedrijf grote stappen gemaakt. Zo is er een volledig aparte biologische hal gekomen waar de aardappelen apart behandeld, gewassen en verpakt wordt. En het assortiment is uitgebreid en er zijn steeds gespecialiseerdere rassen en verpakkingen gekomen. Zo zijn bijzondere rassen als Ratte en Cerisa erbij gekomen, is de zoete aardappel toegevoegd en hebben Hollandse klassiekers zoals Meerlander en Koopmans Blauwe hun rentree gemaakt.
Veel kijkers op de Potato Trial
Na 100 jaar geschiedenis kijkt Leo de Kock met vertrouwen en plezier de komende 100 jaar tegemoet.
Voor een uitgebreide fotoselectie: www.leodekock.nl/100-jaar.
Voor meer informatie:
Leo de Kock & Zn
Anke Poortman
T: 0299-420975
[email protected]
www.leodekock.nl