Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Koen Hazewinkel: "Nederlandse service-supermarkten hebben slecht track record in waardecreatie"

Fotoreportage Agro Businessclub Westland 'What's going on in retail?'

Tholen - 'What's going on in retail?' Daarover ging het donderdagavond 1 december op de bijeenkomst van Agro Businessclub Westland. Koen Hazewinkel, docent retailstrategie en positionering bij EFMI Business School gaf een inkijkje in het huidige retaillandschap. "Met name voor de spelers in de klassieke 'mid-market' ontstaat er een enorm strategisch dilemma. Discounters dicteren de prijs/kwaliteitsstandaard van onze dagelijkse boodschappen. Full-service retailers zullen op zoek moeten naar een nieuwe businessmodellen, waarin ze niet alleen discounters het hoofd moeten bieden, maar tevens nieuwe vormen van meerwaarde moeten ontwikkelen."

Toenemende volumedruk
Eén ding is volgens de retaildocent niet aan te bevelen om de strijd met de discounters aan te gaan en dat is in de prijs investeren. "Die strijd valt niet te winnen van de Aldi's en Lidl's van deze wereld. Dan blijft er maar één oplossing over en dat is innoveren, maar Nederlandse service-supermarkten hebben een slecht track-record in waardecreatie. Daarbij hebben de supermarkten in Noordwest-Europa structureel te maken met een toenemende volumedruk. In Duitsland bijvoorbeeld loopt de bevolkingsomvang aanzienlijk terug. Daarnaast wordt het aandeel ouderen aanzienlijk groter en komt er meer concurrentie van non food discountretailers. Een keten als Action haalt al meer dan een meer dan een kwart van haar totale omzet uit levensmiddelen."



Daarbij kampt de middenmarkt van de retailers ten opzichte van de discounters volgens Hazewinkel niet alleen met een prijsdilemma, maar ook met een kwaliteitsdilemma. "Lidl is vijf jaar op rij gekozen tot de beste supermarkt in groenten en fruit. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 65% van de Nederlanders de Lidl net zo goed vindt als de beste speler van de lokale markt. Daarbij is de perceptie dat de prijzen bij Lidl 21% lager liggen, maar dat is de facto maar enkele procenten. Dit prijswaardedilemma heeft enorme consequenties voor de margemix."

Het groeipotentieel verschuift naar de polen van het positioneringsspectrum. Maar de ruimte op de 'added value market' is beperkt, zo hield Hazewinkel de aanwezige Westlanders voor. Als voorbeelden van de supermarkten die de stap naar dit segment hebben gemaakt noemde hij de Jumbo Foodmarkt, Valk Versmarkt, Marqt en de onlangs geopende Beej Benders in Venlo, Plus in Abcoude en de AH-vestiging in Purmerend. "Ik hoop dat deze winkels uit het midden wegblijven."



Online niet ten koste van fysieke winkels
Online aankopen zullen volgens Hazewinkel niet zomaar ten koste gaan van de fysieke winkels. "Het Verenigd Koninkrijk is met afstand de grootste speler op e-commerce in retail met een aandeel van 5%. Daar had men tien jaar terug al een online aandeel wat we nu in Nederland hebben. Volgens dat scenario, komt online in 2025 in Nederland uit op zo'n 5% van de omzet. Er blijven heel wat supermarkten over. Dat neemt niet weg dat de supermarkten op hun hoede moeten zijn. De groeicijfers die ze nu noteren, komen voort uit inflatie en niet uit waardecreatie. Het retailstrand zit helemaal vol. Als we nog langer wachten wordt het vloed en is het strand te klein."

Maandag volgt het verslag van de presentatie van de Westlandse supermarktondernemer Edward Koornneef, die onlangs afscheid nam van AH en als eerste zelfstandig ondernemer een Jumbo Foodmarkt gaat exploiteren.

Klik hier voor de fotoreportage