Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Guus Vredenburg: "De AGF-sector heeft goud in handen"

Is een wortel 'gewoon' een wortel?

"Hoe mooi is het om een product te hebben waar je zoveel kanten mee uit kunt. Zeker nu groenten hip zijn en waarschijnlijk de toekomst gaan bepalen door een veranderend eetpatroon, waarbij niet alleen de smaak maar ook gezondheid en milieuaspect een duidelijke rol spelen. Eigenlijk heeft de AGF-sector al jaren goud in handen, iets wat ik ook al jaren vertel aan de branche", aldus Guus Vredenburg, eigenaar van Food Things.

Hij vervolgt: "Al vroeg voor het schoolfruitproject en andere initiatieven over voorlichting op basisscholen waren wij hiermee pionier op dit gebied. Het verwaarden van restproduct om rendement en milieu te verbeteren is een slag die al geslagen had kunnen worden. Gelukkig is dit nu een begrip aan het worden voor de branche en dat brengt ons allemaal verder."



Weet waar de kansen liggen
Volgens Guus zijn er veel kansen in de AGF voor het creëren van mogelijkheden voor het product. "De wortel is zo maar een voorbeeld. Deze mogelijkheden zijn er voor heel veel producten. Ik kom regelmatig tegen dat het product gewoon product is, telen, verkopen en verder gaan. Maar kijk eens waar je meerwaarde kunt creëren, geloof in het product, wees er trots op, maar bovenal weet waar de kansen liggen voor de consument."

Culinaire kansen
"Laten we de wortel eens als voorbeeld nemen, 'gewoon" een winterpeen.
Natuurlijk kennen we stamppot, bouillon, goedkope vulling in salades en roerbakpakketten. Maar zie je een winterpeen in de volgende voorbeelden waar het product veel meer 'culinaire' kansen krijgt.
• Repen wortel gegaard in sinaasappelsap met bladpeterselie. Heerlijk fris, en als het sinaasappelsap wordt ingekookt een heerlijke stroop die over de wortel gaat. Lekker als garnituur of als snack.
• Ragfijn gesneden wortel met limoensap, olijfolie, komijn en koriander als frisse salade bij bami, nasi of andere gerechten.
• Wortelsap met citroengras, gember en kokosmelk als heerlijke sapje.
• Wortel frietjes uit de oven met pesto, humus of yoghurt-muntsaus.
• Wortelrösti, die trouwens goed in combinatie met zoete aardappel gaat.
• Wortelbouillon een bouillon op basis van wortel die een hartige en volle smaak heeft en uiteraard volledig vegetarisch is.

Zo veel mogelijkheden
"En dan praten we nog niet eens over de inhoudsstoffen, de smaken, structuren en schitterende presentaties die met deze producten gemaakt kunnen worden. Zowel voor de consument, vak chef AGF en voor de chef-koks. Hoe prikkel je een chef-kok om te werken met het product winterpeen en dat hij kansen ziet hierin. Merendeel gaan de winterpenen de stamppot en de bouillon in. Niet sexy genoeg voor op het bord. Maar dat kan echt wel, er zijn nog zoveel eenvoudige en complexe gerechten te maken met een winterpeen."

Onderschat je product niet
Guus wil hiermee laten zien dat er in elk product legio kansen en mogelijkheden liggen voor elke markt. "Onderschat nooit het product of de toegevoegde waarde voor de markt!" Guus is eigenaar van Food Thinks en was jarenlang topchef van restaurants in binnen- en buitenland. "Daarnaast ben ik productontwikkelaar, doe ik presentaties en shows op niveau. Ook ben ik umami-expert, receptontwikkelaar en sparringpartner voor onze markt: AGF, foodservice, retail, voedingsindustrie en hospitality oplossingen."

Guus: "Wij werken tussen de linies om AGF de plek op het bord te geven waar het door iedereen in alle markten wordt gewaardeerd. De voorliefde van AGF zit in mijn bloed. De smaken, cultuur en mogelijkheden interesseren mij dan ook op een geweldige manier. Het houdt mij bezig en zal mij nooit meer loslaten. Wat belangrijk is, is dat we dan ook de kennis overdragen aan mensen die dezelfde interesse hebben, de interesse willen krijgen of de kennis gewoon nodig hebben. Het komt recht uit het hart en heeft een belangrijke kernwaarde: passie voor het product!"

Voor meer informatie:
Food Things!
Guus Vredenburg
Valetaweg 44
1326 MD Almere
Tel.: 06-11370274
Mail: [email protected]
Web: www.foodthings.nl
Web: www.stickitvcc.nl
Publicatiedatum: