Kwaliteit
De ouders van Kasim startten 25 jaar geleden Celik Market in de Bijlmer. Destijds zeker geen buurt waar je kwaliteitswinkels verwacht. "Toch is kwaliteit voor mijn ouders vanaf het begin af aan leidend geweest. Ze hebben er een succes van gemaakt. 5 jaar geleden nam ik de zaak van hen over. Ik heb toen de uitstraling van de winkel aangepakt want ik vond dat die niet goed bij onze producten paste", vertelt Kasim. "Het winkelcentrum waar we zitten, is altijd verzorgd geweest. Deze laatste jaren is de omgeving flink veranderd. Er zijn betaalbare koopwoningen gebouwd en dit winkelcentrum krijgt een connectie met de Arena Boulevard. De huur van het pand is prijzig, maar je krijgt er wel wat voor terug. Het management zorgt ook voor een goed mix van winkels. We hebben altijd een monopoliepositie gehad."
Multicultureel
De ontwikkelingen in de Bijlmer zijn ook terug te zien in het winkelend publiek. "Vroeger werd de Bijlmer vooral bevolkt door mensen met een Caribische en Indische achtergrond. Nu komen er steeds meer Turkse, Nederlandse en Marokkaanse mensen wonen en winkelen en is het pas echt multicultureel. Je kunt hier op vakantie in eigen land."
Aanbod
"Mijn ouders begonnen met de verkoop van typische Turkse levensmiddelen en verse groenten, fruit en vlees. In de loop der jaren integreerden we steeds meer in de buurt. In het assortiment kwamen al snel marinades uit het Caribisch gebied en kruiden uit India. Het aanbod van groenten en fruit is diverser en exotischer dan dat van een reguliere Nederlandse supermarkt. We verkopen papaja's, veel verschillende soorten mango's en allerlei pepers uit het Caribisch gebied. Watermeloen is ons topproduct."
Fris en fruitig
AGF in Celik Market komt elke dag vers van de Centrale Foodmarkt Amsterdam. "Ons motto is fris en fruitig. Elke dag willen we de kwaliteit en versheid waarmaken. Dagelijks haalt onze inkoper een aantal kistjes op de Foodmarkt en controleert deze op inhoud. Er is geen enkel stukje fruit of groente in onze schappen dat niet eerst gezien, geroken, gevoeld en geproefd is." Watermeloen is een hardlopend product, reguliere groenten als tomaten en komkommer doen het altijd goed en verder zet Celik Market in op seizoensgroente en -fruit.
Imago
Het imago van Celik Market blijft Turkse supermarkt. "Daar komen de mensen voor", vertelt Kasim. Herkomst is voor klanten van Celik Market niet van belang maar qua inkoop let Celik Market daar wel op. "Tomaten uit Turkije worden hier niet verkocht. De kwalitatief beste tomaten en komkommers komen uit Nederland. De lekkerste perziken komen momenteel uit Spanje en watermeloenen uit Griekenland. Daar is niet aan te tippen."
Los
Celik Market verkoopt altijd de losse producten. "In onze koeltoonbank bieden we verschillende tapenades, olijven, feta en salades met een Turks tintje aan, maar geen voorgesneden groenten of kant-en-klare maaltijden. Daar is het de buurt niet naar. Onze klanten hebben andere kookgewoontes, ze snijden alles zelf." Celik Markt kent het koopgedrag van hun multiculturele publiek goed. "Turkse mensen kopen kilo's appelen en peren en letten minder op kwaliteit. Caribische mensen, kopen net als Nederlanders, één peer of één appel en letten op kwaliteit. Het mooie is dat zij elke dag komen winkelen. Turkse mensen zijn hier op een hand te tellen."
Voor meer informatie: