Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ING: 'Vrees voor Amazon in supermarktlandschap is ongegrond'

De kans dat buitenlandse zogeheten platformbedrijven als het Amerikaanse Amazon het Nederlandse supermarktlandschap zullen ontwrichten, is klein. De concurrentie en de toetredingsdrempels zijn te hoog voor grootschalige concurrentie. Dat stelt de ING Economisch Bureau in zijn themavisie supermarkten.

De Nederlandse boodschappenmarkt is voor nieuwe toetreders een lastige markt. De marges voor veel producten zijn laag en zowel aan de inkoop als aan de verkoopkant is schaal nodig om te kunnen concurreren. Verder is de distributie complex en bij thuisbezorgen arbeidsintensief en relatief duur.

Hoge drempels
De kans dat platformbedrijven de supermarktbranche in Nederland ontwrichten, is klein. Toetredingsdrempels zijn hier hoger dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. De potentiƫle markt in Nederland is klein, de branche is sterk geconsolideerd en door relatief hoge loonkosten is thuisbezorgen minder aantrekkelijk. In de Verenigde Staten loont het voor huishoudens ook eerder om boodschappen doen uit te besteden aan een platform omdat Amerikanen naar verhouding langere werkweken maken en de groep hoge inkomens er relatief groot is.

Online dominantie bij supermarkten
Dirk Mulder, sectorbankier Trade & Retail bij ING: "In de Verenigde Staten zet de groei van platformbedrijven als Amazon traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen. De hoge toetredingsdrempels zijn echter geen allrisk verzekering. Door zelf platformeigenaar of partner te worden, wapenen supermarkten zich tegen nieuwe concurrentie."

Partnerschappen
Binnen de online boodschappenmarkt richten supermarkten zich nu nog vooral op directe verkoop via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

Bron: ING 

Publicatiedatum: