Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Consumenten vinden duurzame groenten en fruit niet in de schappen
Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk. Ze weten echter niet goed waar ze op moeten letten als ze daarvoor willen kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. "Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit," aldus de Consumentenbond. Supermarkten besteden er in meer of mindere mate aandacht aan en op sommige gebieden hebben zij zich gecommitteerd aan duidelijke doelen. Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten echter nog meer doen door consumenten te informeren. Ook lijkt de monitoring van het duurzame(re) aanbod beperkt.
De belangrijkste conclusies van de analyses van het supermarktbeleid zijn: • Het PlanetProof initiatief en het Sustainability Initiative of Fruits and Vegetables (SIFAV) zijn initiatieven waaraan meerdere supermarktketens deelnemen en die de duurzaamheid van groente en fruit in belangrijke mate beïnvloeden
• De kennis van milieuaspecten van teelten zit vooral bij de keurmerken en betrokken deskundigen
• De resultaten van audits bij toeleveranciers zijn niet openbaar
• Monitoring van het duurzame(re) aanbod bij en door verschillende supermarktketens lijkt beperkt
• Keurmerken en standaarden zijn een manier om te verduurzamen, maar hebben hun beperkingen
• Er is veel aandacht voor het probleem van voedselverspilling, maar concrete doelstellingen en inzicht in de resultaten van beleid ontbreken veelal
• Het is niet eenvoudig aan te geven welke supermarkt het meest duurzaam is Uit de casestudies blijkt dat bij groente- en fruitsoorten verschillende duurzaamheidsthema's belangrijk zijn.
• Aardbeien: afhankelijk van het seizoen varieert de milieubelasting
• Bananen: hier spelen vooral sociale thema's op het gebied van arbeidsomstandigheden
• Paprika's: de milieubelasting hangt sterk af van het type kas
• Sperziebonen: het vervoer per vliegtuig heeft een forse impact op de milieubelasting
Aanbevelingen Op basis van het onderzoek zijn aanbevelingen voor supermarkten en consumenten geformuleerd. De belangrijkste aanbevelingen voor supermarkten zijn: • Stimuleer de productie van duurzamer groenten en fruit Weet wat de belangrijkste duurzaamheidsthema's zijn bij de verschillende soorten groente en fruit en spreek toeleveranciers en keurmerken hierop aan Hanteer inkoopvoorwaarden die ruimte bieden voor een duurzamere productie en leg de eigen verantwoordelijkheid hierin vast in een gedragscode Stuur aan op producten met een lage carbon footprint Voorkom verpakkingen of draag zorg voor verpakkingen met een beperkte milieubelasting Beperk het gebruik van (schadelijke) bestrijdingsmiddelen Help producenten bij het verminderen van voedselverspilling
• Help consumenten bij het maken van een duurzame(re) keuze Geef meer informatie over hoe duurzaam groente en fruit is Geef aan wanneer producten 'in het seizoen' zijn Geef aan wanneer producten (niet) per vliegtuig vervoerd zijn Zorg voor een groot en herkenbaar aanbod van duurzamer groente en fruit Help consumenten bij het verminderen van voedselverspilling
• Stel concrete doelen om voedselverspilling tegen te gaan en verbeter de monitoring
Klik hier voor het onderzoeksrapport van de Consumentenbond